پیشگیری از وقوع آتش سوزی در سیروان ضروری است
پیشگیری از وقوع آتش سوزی در سیروان ضروری است
معاون فرماندار شهرستان سیروان گفت: پیشگیری از وقوع آتش سوزی در سطح مزارع کشاورزی و طبیعت این شهرستان توسط آحاد مختلف مردم و دستگاههای خدمات رسان ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، «دبیر آبیاری» با اشاره به اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، افزود: متأسفانه تاکنون چندین آتش سوزی در سطح مزارع کشاورزی و طبیعت این شهرستان به وقوع پیوسته و خسارت های جبران ناپذیری به طبیعت بکر و کشاورزی منطقه وارد شده است.

وی ادامه داد: با حضور به موقع دستگاه های خدمات رسان از جمله منابع طبیعی، آتش نشانی و کمک های مردمی این آتش سوزی ها خاموش شده است.

وی اظهار داشت: از آنجاییکه نزولات آسمانی و بارندگی های فراوان در سال جاری باعث ایجاد پوشش گیاهی و رشد علف های هرز به مقدار زیاد در مراتع و بیابانهای این منطقه شده و خطری بالقوه برای بروز حریق در این مناطق ایجادشده است که در صورت عدم پیش بینی های لازم باعث ایجاد خسارت فراوانی خواهد شد.

معاون فرماندار سیروان با اشاره به اینکه همه ساله برخی از کشاورزان به منظور آماده کردن زمین‌های خود برای کشت دوم اقدام به آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی به جا مانده از کشت اول می‌کنند، تصریح کرد: کشت دوم معمولا پس از برداشت محصولاتی چون گندم و جو در کشتزارها انجام می‌شود و محصولاتی همچون برنج، گوجه، خیار، هندوانه و غیره به جای آن‌ها کشت می‌شود.

آبیاری با بیان اینکه آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی ممنوع است، ادامه داد: شعله‌های آتش و دود ناشی از این آتش سوزی‌ها گاهی تمام منطقه را فرا می گیرد و علاوه بر اینکه چهره‌ ناخوشایندی به طبیعت می‌بخشد باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی بسیاری برای مردم و اکوسیستم آن منطقه می‌شود.

معاون فرماندار سیروان گفت: افرادی‌ که برای گردش وارد طبیعت می‌شوند باید از آتش افروزی در طبیعت جدا خودداری و سعی کنند مواد غذایی مورد نیاز خود مانند چای و غذا را از منزل و یا از مغازه‌ها تهیه کنند یا زغال به‌همراه خود ببرند تا مجبور به سوزاندن پوشال یا قطع تنه درختان نشوند و با رعایت نکات لازم آتش را روشن و در نهایت آن را با آب خاموش کنند و از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

آبیاری افزود: کشاورزان با ایجاد «آتش‌بُر» در مزارع خود می‌توانند از پیشروی آتش‌ها جلوگیری کنند و کسانی‌که که امکانات کشاورزی خوبی مانند تراکتور و منبع آب دارند می توانند.هنگام آتش‌سوزی در مراتع به کمک دیگر کشاورزان محاصره شده در آتش بشتابند.

وی اظهار داشت: جهت پیشگیری از وقوع آتش سوزی و رفع این گونه معضلات باید کشاورزان مراقب مزارع خود باشند و هماهنگی لازم را با کلیه دستگاههای اجرایی بعمل آورند.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن زمان برداشت محصولات غلات در استان جهت جلوگیری از آتش سوزی کشاورزان مراقب مزارع خود باشند.

  • نویسنده : الهام مهدیان