تولیدات کشاورزی دهلران در سال ۴۲۵ هزار تن است
تولیدات کشاورزی دهلران در سال ۴۲۵ هزار تن است
فرماندار ویژه دهلران با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی دهلران در سال ۴۲۵ هزار تن است،گفت: دهلران قطب کشاورزی استان است و گندم دهلران برند کشوری است و در تولید گندم و کلزا رتبه های استانی و کشوری داریم.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام؛ “لطیف صادقی” در این آئین جشن برداشت گندم در دشت عباس با بیان اینکه در کنار زحمات کشاورزان به خدمات نظام برای ارتقا سطح تولید اشاره و افزود:شاهد اجرای سد میمه در شهرستان هستیم و با تخصیص هزار و ۹۰۰میلیارد تومان  از صندوق توسعه ملی پیشرفت ۷۵درصدی دارد و در تولید کشاورزی میتواند انقلابی ایجاد کند.

فرماندار ویژه دهلران به سامانه گرمسیری که از صندوق توسعه ملی برای ایلام و کرمانشاه هدف گذاری شده اشاره و تصریح کرد:با تکمیل سامانه گرمسیری ۱۰۰ هزار تن به تولید گندم دهلران افزوده می شود

وی به سد دویرج و ابیاری اراضی موسیان و قسمتی از اراضی بخش مرکزی  اشاره کرد و اظهار داشت:ما مطالعات اولیه سد چیخاب را انجام ودر دشت عباس علاوه بر استفاده از سد کرخه از چاه های کشاورزی نیز بهره مند هستیم و بی شک دهلران در بخش کشاورزی قطب تولید و اشتغال می باشد و خدمات دولت در این بخش قابل تحسین می باشد

صادقی تولید محصولات کشاورزی دهلران را ۴۲۵ هزارتن است و ارزش محصولات کشاورزی شهرستان سالانه ۶هزار میلیارد تومان است.

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این مراسم با اشاره به رکود دهلران در تولید کلزا گفت:سطح زیر کشت کلزا در دهلران  هفت هزار و ۵۰۰ تن است.

حشمت عزیزان با اشاره به ۶۵ هزار تن سطح زیر کشت گندم ابی و ۹۲ هزار تن گندم دیم در استان، افزود:سال گذشته ۳۵۰ هزار تن گندم در استان تولید شد وجز محدود شهرستانهای کشور با بالای ۲۰۰ هزار تن گندم است

وی علت افزایش تولید در استان و کشور نگاه راهبردی نظام و رهبری و طرح احیا ۵۰ هزار هکتار  اراضی ذکر کرد و اظهار داشت:در فاز اول طرح ۴۱ هزار هکتار اجرا و ۵هزار و ۵۵۰ هکتار از این اراضی مین زدایی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت:امسال پیش بینی گندم استان ۴۰۰ هزار تن در استان و بالای ۲۳۰ هزار تن در دهلران است.

همچنین منتخب مردم حوزه جنوب استان در دوازدهمین دروه مجلس شورای اسلامی در این آئین با اشاره به اینکه تقویت زیرساخت های کشاورزی در حوزه جنوب یک ضرورت است، گفت: بی شک کشاورزی از منابع غذایی بشر است وکشاورزان با تلاش نان حلال بر سر سفر خود وخانواده می آورند

اسدالله چراغی افزود:مجموعه دولت و نظام و مردم برای توسعه کشاورزی و زیرساخت ها که قطب حوزه جنوب است باید توجه و پیگیری ویژه شود

وی از پیگیری مسئولان قدردانی کرد و اظهار داشت:باید بیش از پیش به مشکلات مردم و بویژه قشر کشاورز توجه شود و از جهاد کشاورزی و فرمانداری که پیگیر مشکلات کشاورزان دشت عباس  بودند قدردانی می کنم.

وی مردم را سرمایه اجتماعی جامعه دانست و تصریح کرد:مردم دین خود را ادا کره اند و امروز نوبت مسئولان است که خادم مردم و بیش از گذشته  در خدمت مردم باشند و من با ورود به مجلس حتما مشکلات مردم و حوزه انتخابیه را به جد پیگیری و دولت و نظام در کنار مردم است و همراهی وهمکاری مردم روند توسعه را دو چندان می کند.

همچنین نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در این مراسم گفت: بخش کشاورزی پیشران اقتصاد کشور است چرا که تولید و اشتغال را به دنبال دارد.

حجت الاسلام “اله نور کریمی تبار” با بیان اینکه خداوند متعال نعمت گندم را انسان ارزانی داشته است، اظهار کرد: مراسم جشن گندم، در واقع شکرانه این نعمت الهی است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی از بهترین مشاغل به شمار می رود که تولید و اشتغال را به دنبال داشته و در اقتصاد کشور موثر است، افزود: این جشن نشانه قدردانی از نعمات الهی است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در ادامه با تاکید بر پرداخت زکات از سوی کشاورزان، تصریح کرد: باید تلاش شود زکات جمع‌آوری شده از کشاورزان هر منطقه در همان نقطه برای آبادانی و توسعه هر چه بیشتر هزینه شود.

حجت الاسلام کریمی تبار به اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقابل عملیات صهیونیست‌های کودک کش اشاره کرد و گفت: در عملیات وعده صادق، انتقام سخت از دشمن گرفته شد، ایران اسلامی اولین کشوری است که در یک عملیات ترکیبی پهبادی و موشکی، اهداف مورد نظر حاصل شد و امروز دشمن مات و مبهوت و متحیر است.

وی با اشاره به قدردانی آحاد مردم از عملیات وعده صادق توسط غیورمردان سپاه، گفت: امروز بزرگی این انتقام و پاسخ مشروع به حدی بوده که دشمنان نظام و انقلاب جرأت اقدام تلافی جویانه نخواهند داشت.

گفتنی است جشن برداشت گندم در دهلران با حضور مسئولان استانی و شهرستانی،نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و فرماندار ویژه دهلران و امام جمعه شهرستان دهلران،منتخب مردم حوزه جنوب در مجلس دوازدهم،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و  جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای مملح در بخش دشت عباس انجام شد.

  • نویسنده : محمدکریم ویسی