روایت‌گری هنرمندانه و دقیق محقق‌کننده جهاد تبیین است
روایت‌گری هنرمندانه و دقیق محقق‌کننده جهاد تبیین است
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در نشست شورای اداری استان با موضوع "تبیین الزامات اطلاع‌رسانی دولت" با بیان این‌که روایت هنرمندانه و دقیق، محقق‌کننده جهاد تبیین است، گفت: بخشی از اعتبارات پروژه‌ها و طرح‌های کلان برای بحث تبیین‌گری و روایت هنرمندانه، باید اختصاص یابد.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام؛ دکتر سپهر خلجی افزود: بحث روایت بحث مهمی است، کلیپی از اقدامات انجام شده اربعین در این برنامه پخش شد که این کلیپ یک روایت کوتاه اما قابل فهم بود و نشان می‌دهد و به مخاطب حسی دست می‌دهد که سال‌های گذشته چه وضعیتی داشتیم  و امروز چه وضعیتی داریم. 

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهار داشت: از جنبه رسانه‌ای، سریال گاندو بسیار سریال اثرگذاری بود که در این سریال بحث نفوذ را به خوبی بیان کرد و این هنر روایت است و در واقع کارگردان طی ۲۰ قسمت سریال روایت نفوذ را در یک دوره تاریخی کشور بیان می‌کند.

خلجی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم از اقدامات انجام شده و اتفاقات پیش‌رو یک روایت واقعی داشته باشیم. ماموریت اصلی صنعت هالیوود، این بود که هیمنه امریکا، سبک زندگی آمریکایی و حقوق بشر آمریکایی را روایت‌گری کند و در واقع آن‌ها یک صنعت را پایه‌گذاری کردند که آن‌چه که در ذهن آ‌ن‌ها و غیر واقع است برای ما روایت کند. کشوری که در ویتنام، عراق و افغانستان به‌صورت واقعی شکست خورد اما این صنعت از این ارتش به عنوان یک ارتش شکست‌ناپذیر یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا در  کشتار مردم عراق و افغانستان نقش داشت اما خود را مدافع حقوق بشر عنوان کردند. کشوری که قطعنامه علیه اسرائیل را وتو می کند و به واسطه مظلومیت شهدای غزه، اما افکار عمومی دنیا به خوبی روایت می‌کند که بیش از ۳۷ هزار نفر در غزه به شهادت رسیدند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: روایت خوب از مظلومیت مردم غزه و ۳۷ هزار شهید،  افکار عمومی دنیا را به حرکت درآورد که امروز در اروپا و آمریکا در دنیا در دفاع از مظلوم وارد عمل شدند. آنهایی که می‌گفتند که دانشگاه پادگان نیست به دانشگاه لشکرکشی کردند و سرکوب می‌کنند و ظرف ۱۵ روز ۱۵۰۰ دانشجو و اعضای هیأت علمی را دستگیر کردند‌.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت ادامه داد: در واقع دستگیری دانشجویان و هیات علمی بر خلاف ادعایشان به خوبی، جبهه استکبار و ماهبت پلید آنان را رسوا کرد.

دکتر خلجی با بیان این‌که آرایش رسانه‌ای دشمن سال‌هاست که تغییر کرده و حالت آفندی به خود گرفته است، گفت: دشمن به نقاط ضعف و قوت ما حمله می‌کند، اربعین برای ما یک نقطه قوت و یک صحنه بی‌نظیر است که دشمن به آن حمله می‌کند‌.

وی با اشاره به این‌که امروز جنگ نفس‌گیری در روایت‌سازی داریم و درگیر جنگ مدیریت پیام هستیم، ابراز کرد: امروز تمرکز دشمن بر جنگ در حوزه اقتصادی است و همین موضوع را هم در عرصه رسانه پیش می‌برد و ما امروز به‌عنوان کارگزاران و مسولان مأموریت داریم همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در عرصه جهاد تبیین وارد عمل شده و پای کار باشیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان این‌که هدف دشمنان در جنگ رسانه‌ای ناکارآمد جلوه دادن نظام است، افزود: وظیفه ما ایجاد امید و اعتمادافزایی در سطح جامعه است،گفت: قبل از این دولت، روزانه ۷۰۰ الی ۸۰۰ کشته کرونایی داشتیم، مدارس تعطیل بود، تورم نزدیک به ۶۰ درصد بود و امروز همین عامل تورم ۶۰ درصدی، مدعی شده است. دولت قبل یک زمین سوخته را تحویل دولت کنونی داد و این دولت ظرف دو سال، تورم ۶۰ درصدی را امروز به ۴۰ درصد کاهش داده که این میزان در فروردین‌ماه به ۳۰ درصد کاهش یافته است در حالی که اوج فشارها را در حوزه‌های مختلف متحمل شد.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان این‌که امروز رییس‌جمهور میان مردم است، ابراز کرد: در دولت قبل، ریل انقلاب از مسیر خارج شده بود و قطع ارتباط با مدیران مشهود بود و حتی می‌گفتند که حتی وزرا نمی توانستند رییس‌جمهور را ببینند. ببیند از چه مرحله ای وارد چه مرحله‌ای شدیم. این دولت به ریل خود بازگشت، قطعی‌های مکرر برق داشتیم، نفت فروش نمی‌رفت امروز بیشتر از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت به فروش می‌رسد.

وی گفت: دامن زدن به حاکمیت دوگانه، قطع ارتباطات خازنی، رشد منفی در حوزه مسکن و رشد تولید منفی از دیگر مشکلاتی بود که در دولت قبل وجود داشت، دولت سیزدهم در حال حاضر رشد تولید بالای ۶ درصد را تجربه کرده و طبق برنامه به ۸ درصد می‌رسد. اگر یک رویارویی با کشورهای متخاصم در دولت گذشته داشتیم آیا فکر می‌کردید که چنین منسجم در مقابل دشمن ایستاده و عملیات وعده صادق اجرا می شد، امروز در حوزه فضایی و دانش‌بنیان‌ها، کشور رشد داشته است، در حوزه سیاست خارجی و ارتباط بین‌المللی نیز ارتباط کشور توسعه یافته است.

وی با بیان این‌که، مسیری که دولت پیش گرفته است مسیر خدمت و کار برای مردم است، ابراز داشت: وظیفه ما این است که روایت‌گری درست و صحیحی داشته باشیم و باید تلاش کنیم روند عقب‌ماندگی را جبران کنیم چرا که کشور نیاز به خدمت دارد.

دکتر خلجی با تاکید بر این‌که سه مقوله تبیین، اعتمادسازی و رفع شبهه، وظیفه همه مدیران و اصحاب رسانه در راستای تبیین فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام شده در کشور است، گفت: این حجم از کار در این دولت انجام شده است که حتما باید در حوزه روایت‌گری و به ویژه روایت‌گری مقایسه‌ای کار شود.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به این‌که طبق مصوبه هیئت دولت، مدیر دستگاه اجرایی مسئول مستقیم اطلاع‌رسانی است، گفت: حوزه اطلاع‌رسانی از دستگاه اجرایی و نظام اداری، تصویر‌سازی می‌کند و اگر مدیران دل‌سوز هستند باید بخش اطلاع‌رسانی را در دستگاه اجرایی خود تقویت کنند.

دکتر خلجی با بیان این‌که باید یک درصد مشخصی از این همه حجم عملیات و کارها، طرح و پروژه‌های انجام شده به حوزه اطلاع‌رسانی اختصاص یابد، افزود: باید همه پروژه‌ها دارای پیوست اطلاع‌رسانی بوده و در این زمینه هزینه شود که مردم از این اقدامات و طرح‌ها آگاه شوند.

وی با تاکید بر حضور مدیران توانمند روابط‌عمومی در دستگاه‌های اجرایی، خاطرنشان کرد: تصویرسازی درست از میزان خدمات و ارایه تصویر درست از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده باید از جمله توانمندی‌های روابط‌عمومی‌ها باشد تا خدمات دولت و نظام برای مردم تبیین شود.

 رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و فعالین مجازی استان اظهار داشت: وسیله آموزش بسیار مهم است، ظرف چند روز آینده فراخوانی با همکاری سازمان امور اداری و  استخدامی خواهیم داشت برای دعوت به همکاری از افراد توانمند برای کمک به آموزش روابط عمومی‌ها، که این یک نهضت بزرگ برای حوزه اطلاع‌رسانی کشور محسوب می‌شود.

 سپهر خلجی با اشاره به اینکه دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است و بیشترین حجم پروژه‌های کلان و مهم در استان‌ها به سرانجام می‌رسد و این نشان می‌دهد که دولت سیزدهم به همه استان‌ها توجه دارد،گفت:همه باید کمک کنیم ایلام پیشرفت کند و هر کس دوست‌دار ایلام است  باید یک گام در جهت توسعه و پیشرفت ایلام بردارد.

وی با بیان اینکه برای پیشرفت استان دو وظیفه مطالبه‌گری پیشرفت استان و تبیین و روشنگری دقیق است که باید با تمام توان برای این دو مهم تلاش کنیم،اضافه کرد: ایلام نقش مهمی در طول دوران انقلاب، دفاع مقدس و مرزبانی از کشور دارد و سه هزار شهید والامقام سند افتخار‌ی برای ولایت‌مداری مردم ایلام است.

وی تاکید کرد: قرارگاه رسانه‌ای اربعین استان به عنوان یکی از ضرورت‌ها در مرکز پیگیری می‌شود و  مدیران اهمیت کار اطلاع‌رسانی را درک کنند و  بیش از گذشته به روابط‌‌عمومی‌ها توجه کنند و همچنین بخش استان‌های پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از سال گذشته تقویت شده است و ما تلاش داریم ضعف روابط‌عمومی‌ها به تدریج برطرف شود.

خلجی عنوان کرد: با توجه این‌که رسانه‌های رسمی هر استان نمی‌توانند تمام ابعاد و  وقایع استان را پوشش دهند، استفاده از ظرفیت رسانه‌های محلی برای تقویت اطلاع‌رسانی مهم و اساسی است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به اینکه منابع لازم برای حوزه اطلاع‌رسانی باید تامین شود و هر پروژه و طرح باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد،تصریح کرد: مبارزه با فساد یکی از شعارهای دولت سیزدهم است که اطلاع‌رسانی دقیق و مسنجم در این حوزه بسیار مهم است.

  • نویسنده : محمدکریم ویسی