سه پرونده آثار طبیعی ایلام در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد
سه پرونده آثار طبیعی ایلام در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از ثبت ۳ اثر طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت:سه اثر طبیعی از استان ایلام شامل مجموعه درختان مورد با قدمت ۵۵۰ سال در شهرستان ملکشاهی روستای چمژی، مجموعه درختان ۱، ۲، ۳ کنار بیشه‌دراز واقع در شهرستان دهلران با قدمت ۴۵۰ سال و تنگ آبی زینگان واقع در شهرستان مهران بخش صالح‌آباد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، «فرزاد شریفی» افزود: برای هریک از این آثار، از سوی تیم کارشناسی، مستندنگاری و تحقیقات میدانی انجام شد و پرونده این آثار به‌همراه عکس و فیلم برای بررسی نهایی به دفتر شورای ثبت میراث‌فرهنگی کشور ارسال شد که پس از تصویب شورا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه ایلام بخشی از تمدن عیلام باستان بوده که در هزاره سوم پیش از میلاد به‌وجود آمده است، اظهار داشت: استان ایلام به عنوان یکی از مهدهای حیات بشری مملو از آثار تاریخی، طبیعی، محوطه‌ها و بناهای دوره‌های مختلف تاریخی و ماقبل تاریخ است.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام در بخش دیگری از سخنانش از کشف ۳۸ قلم اشیای تاریخی مربوط به دوران ادوار مختلف در شهرستان هلیلان خبر داد و تصریح کرد: در ایست بازرسی پل سیمره شهرستان هلیلان باند قاچاق اشیای تاریخی توسط نیروی انتظامی شناسایی و تعداد ۳۸ قلم اشیای تاریخی کشف و سه نفر نیز دستگیر شدند.

شریفی افزود: این ۳۸ قلم شیء شامل ریتون، کاسه، مهره، انگشتر، دستبند، گوشواره و…. پس از انجام کارشناسی‌های فنی انجام شده از سوی کارشناسان میراث فرهنگی مشخص شد که اشیای مکشوفه  از جنس مفرغ، عقیق و سنگ مربوط به ادوار مختلف هستند که کشف شدند.

وی با قدردانی از فعالیت و تلاش نیروی انتظامی شهرستان هلیلان و همکاری مناسب آنان در مبارزه با جرایم حوزه میراث فرهنگی اظهار داشت: در این راستا متهمان دستگیر و پرونده از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری و خودرو متهمان نیز توقیف شده است.

  • نویسنده : الهام مهدیان