برای عشایر منطقه تعجب آور بود، آنهم در یک روز تعطیل و با حضور فرماندار شهرستان و جمعی از مسئولان ذیربط ازجمله دامپزشکی و امور عشایری منطقه و استان، مهمان ناخواسته عشایر مرزدارسیروانی در مناطق دشتلگ، نمکلان، چکر و بولی و مناطق مختلف میمک وغیره باشند.

سال های سال بود که هیچ مسئولی در شهرستان در فصل کوچ تا پایان بازگشت به آنان سر نزده بود و البته این سفر هم پربار بود و هم برای عشایر منطقه دستاورد خاصی داشت، مشکلات اساسی آنان از جمله مشکل آرد ، نفت و حتی مشکل تلف شدن دامهای آنان که بدلائل مختف از بین رفته بودند توسط دامپزشکی بررسی و هم مشکلات علوفه احشام آنان تا حدودی برطرف شد.
مدیرکل امور عشایری استان که دراین سفر فرماندار شهرستان همراهی می کرد، عشایر را به اسم کوچک صدا می کرد که این نشان می دهد مدیر مربوطه تنها به پشت میز نشینی اکتفا نکرده بلکه با همه عشایر استان بصورت میدانی در ارتباط بوده و می بایست چنین مسئولانی را قدردان باشیم و کمتر مدیری پیدا می شود که با جامعه هدف این قدر نزدیک باشد.
مشکلات عشایر منطقه زیاد بود و خواسته های زیادی داشتند، مشکل سهمیه آرد، نفت، تلف شدن احشام، نبود علوفه مورد نیاز و غیره بود که فرماندار شهرستان خواسته اولی را بدون فوت وقت حل کرد و مشکل دوم و سومی که همان مشکل کمبود آرد و تلف شدن دام های عشایر بود با هماهنگی دامپزشکی و آزمایشات مشخص شد که در اثر فقر مرتع و سوء تغذیه بوده که قرار شد نماینده دولت در شهرستان با مسئولان ذیربط این دو مشکل نیز برطرف کند.
علیرضا رئیسی نزدیک دو ماه است که بعنوان فرماندار سیروان منصوب شده اولین بازدیدش را از خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران شروع کرد و دومین مقصدش را جامعه عشایری مرزدار منطقه، این نشان دهند این است که این مسئول به قصد خدمت آمده و تلاش می کند به هر صورت ممکن مشکلات قشر محروم و تولید کننده منطقه را برطرف کند.
فرماندار سیروان در این مدت کوتاه همه روستاهای منطقه را بازدید کرده و به صورت چراغ خاموش مشکلات آنان را بررسی نموده ولی در تلاش است که با استفاده از خرد جمعی و استفاده ازظرفیت نخبه گان و معتمدین محل مشکلات را برطرف کند، اما برای رسیدن به اهدافش نیاز به اعتبارات ویژه و همراهی مسئولان ارشد استان است تا بتواند به اهدافش برسد.
علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه رفع مشکلات منطقه در راستای تاکید نماینده عالی دولت در استان است، گفت: استاندار ایلام نسبت به رفع مشکلات مردم در زمینه های مختلف به ویژه جامعه عشایری تاکید ویژه ای دارد و بر همین اساس از منطقه عشایری بازدید شده است.
فرماندار سیروان با اشاره به اینکه دولت از قشر تولید کننده جامعه حمایت می کند،افزود: عشایر منطقه با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که تلاش می شود با کمک دستگاههای ذیربط مشکلات آنان از جمله کمبود آرد، نفت، تامین نهاده های دامی و غیره برطرف شود .
وی با اشاره به اینکه عشایر مرزداران نظام هستند و می بایست به صورت ویژه از آنان حمایت شود، اظهار داشت: عشایر با تولیدات خود از اقتصاد کشور حمایت می کنند و امروز وظیفه مسئولان است که به خواسته های آنان توجه کنند.
گفتنی است که فرماندار سیروان در این بازدید به هریک از خانواده های عشایری یک بسته ماسک اهدا کرد تا از این طریق جامعه عشایری منطقه را از خطر کرونا آگاه کند و هم فرهنگ استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را به جامعه عشایری گوشزد کند و همچنین به منظور تشویق دانش آموزان به ادامه تحصیل یک پک کامل نوشت افزار به دانش آموزان منطقه عشایری تقدیم کرد.

  • نویسنده : ایرج ملکی