کنترل و مدیریت جامع پسماند های پزشکی یکی از نقاط قوت ایلام است
کنترل و مدیریت جامع پسماند های پزشکی یکی از نقاط قوت ایلام است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام با اشاره به اینکه با تمهیدات انجام شده و علیرغم شروع اپیدمی کرونا در سطح کشور کمترین تهدیدی از جانب عدم رعایت پروتکل های بهداشتی شهروندان را تهدید می کند، گفت: در حال حاضر کنترل و مدیریت جامع پسماند در سطح استان یکی از نقاط قوت ایلام است.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، “غلامرضا ابدالی” با بیان اینکه استان ایلام با دارا بودن ۱۲ بیمارستان در مرکز استان و سایر شهرستانها و ۲۲۷ مطب،۷۹ مرکز بهداشت و ۵۲ واحد آزمایشگاهی روزانه به طور متوسط ۲ تن پسماند عفونی تولید می کند، افزود: این پسماندها با توجه به ماهیت ویژه و خطرات آن یکی از مهمترین پسماندها به لحاظ مدیریت زیست محیطی بهداشتی محسوب می شود.
وی اظهار داشت: در گذشته با توجه به پراکندگی این پسماندها بخصوص در مراکز خصوصی و عدم امکان نصب دستگاههای بی خطر ساز در کلیه مراکز پزشکی همواره یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی استان محسوب می شدند که خوشبختانه هم اکنون با تدابیر ویژه کنترل و ساماندهی شده است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در طول چند سال گذشته تاکنون مدیریت پسماند به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته به نحوی که در کلیه کارگروه های مدیریت پسماند این مهم مورد رصد قرارمی گیرد، تصریح کرد: یک پیمانکار بخش خصوصی با حمایت دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی، عملیات جمع آوری و بی خطر سازی پسماندهای مذکور را بر عهده دارد و تا حدودی مشکل رفع شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام با اشاره به اینکه از سال گذشته با پیگیری جدی و مستمر این اداره کل، کلیه مراکز بیمارستانی شهر ایلام به عنوان مراکز عمده تولید کننده پسماند عفونی به تجهیزات بی خطر ساز پسماند تجهیز شده اند، گفت: فرآیند بی خطرسازی توسط شرکت پیمانکار نیز با خرید تجهیزات جدید اصلاح و این عملیات همچنان ادامه دارد و تا زمان تجهیز کلیه بیمارستانهای استان به تجهیزات بی خطرسازی پسماند عفونی، ادامه خواهد یافت.
ابدالی افزود: شرکت خصوصی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی موظف به جمع آوری و بی خطر سازی پسماندهای مراکز کوچک تولید کننده پسماند نظیر مطب های پزشکان و آزمایشگاهها می باشد و این شرکت نقش پشتیبانی نیز در زمان خرابی تجهیزات بیمارستانها را بر عهده دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام در بخش دیگری از سخنانش از احداث پاسگاه محیط بانی در تنگ تاریکه منطقه حفاظت شده کولک و تامین برق پاسگاه با احداث شبکه برق رسانی و نصب ترانس برق در این منطقه خبر داد و گفت: برای استقرار محیطبانان در منطقه حفاظت شده کولک و به منظور ارتفاء سطح حفاظت منطقه و کاهش هزینه های رفت و آمد ماموران اجرایی، در سال گذشته یک واحد پاسگاه محیط بانی با اجرای شبکه برق رسانی و با اعتباری بالغ بر۱۲۰۰ میلیون ریال در منطقه تنگ تاریکه از توابع بخش صالح آباد احداث شده است.


نصب و راه اندازی ۸ ایستگاه سنجش ذرات در ایلام
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام از خرید و نصب ۸ دستگاه ایستگاه سنجش ذرات در واحدهای تابعه این اداره به منظور سنجش و پایش وضعیت گردوغبار در استان خبر داد .
غلامرضا ابدالی افزود: استان ایلام دارای ۴۲۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و در چند سال گذشته متحمل خسارات زیادی ناشی از پدیده گرد و غبار شده، به نحوی که در بعضی از فصول سال در اکثر روزهای ماه با این پدیده مواجه بوده است.
وی با اشاره به اینکه در برخی مواقع غلظت ذرات معلق بر اساس میانگین ساعتی به بیش از ۷ هزار و ۹۰۰ میکروگرم بر متر مکعب حدود ۵۳ برابر حد مجاز در سال های گذشته افزایش یافته است، اظهار داشت: بر اساس بررسی های به عمل آمده علت عمده پدیده گردوغبار در استان ناشی از گسترش بیابان ها و پدیده بیابان زدایی در کشورهای همسایه به ویژه عراق، سوریه و عربستان می باشد و بروز طوفان های شدید در مناطق مذکور سبب انتقال ذرات خاک توسط باد می گردد.
وی با بیان اینکه با مطالعات انجام شده تنها ۵ درصد از گردوغبار استان منشاء داخلی دارد و ناشی از بیابانها و مناطق مستعد تولید گرد و غبار در جنوب ایلام می باشد، ادامه داد: در شرایطی که جریان باد از سمت کشورهای همسایه در غرب و جنوب غرب به سمت ایران باشد جریانات هوای غبار آلود به طرف کشور هدایت شده و مشکلاتی را برای محیط زیست و سلامت مردم به وجود می آورد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام تصریح کرد: سنجش و پایش گرد و غبار استان به عنوان یک الزام قانونی، مستلزم استقرار ایستگاه و تکمیل شبکه پایش گرد و غبار در استان می باشدکه در همین راستا این اداره کل تعداد ۸ ایستگاه سنجش گرد و غبار خریداری و در واحدهای تابعه مستقر نموده است.


نهالکاری ۳۰۵ هکتار از اراضی مناطق حفاظت شده در راستای کاهش ریزگردها
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام از نهالکاری ۳۰۵ هکتار ازاراضی منطقه حفاظت شده کولک در راستای کاهش ریزگردها خبر داد و گفت: با توجه به الزام قانونی اجرای قسمتی از طرح های نهالکاری در عرصه های مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست با منشا گرد و غبار، این اداره کل در طی سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ با استفاده ار اعتبارات صندوق توسعه ملی با همکاری منابع طبیعی استان مقدار ۳۰۵ هکتار از اراضی حفاظت شده کولک را با گونه های بومی منطقه از جمله بنه، خنجک، بادام وحشی، کنار، آکاسیا ویکتوریا و اکالیپتوس نهالکاری نموده است.
ابدالی،هدف از اجرای این پروژه را احیا پوشش گیاهی، ذخیره آبهای زیرزمینی، حفظ منابع آب و خاک، ترسیب کربن و تولید اکسیژن، جلوگیری از ایجاد روان آب و حفظ زیستگاه مناسب برای حیات وحش عنوان کرد و افزود: همه عوامل در جهت کاهش گرد و غبار و به عنوان سپر حفاظتی در استان و کشور در راستای مقابله با گرد و غبار عمل می کند.
وی اظهار داشت: این طرح برای اولین بار در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان و با مشارکت دو دستگاه منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست استان و عملیات اجرایی آن توسط تشکل مردم نهاد دوستداران کوهستان سبز صورت گرفته است.


مبارزه با آفت لورانتوس در جنگل های مناطق حفاظت شده ایلام
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام از مبارزه با آفت لورانتوس در جنگل های مناطق حفاظت شده مانشت و قلارنگ ایلام خبر داد و گفت: پروژه عملیات گیاه پزشکی شامل قطع سرشاخه‌های مبتلا به آفت لورانتوس از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در طی سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با اعتباری بالغ بر۲ هزار میلیون ریال در محدوده‌ای به مساحت ۴ هزار هکتار از جنگلهای منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ از طریق بخش خصوصی واگذار و اجرا گردید.
ابدالی از احداث مخازن آب بتنی و به همراه آبشخور در منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ در سال گذشته خبر داد و افزود: با استفاده از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان تعداد ۴ عدد مخزن بتنی ۱۲ متر مکعبی با اعتباری بالغ بر مبلغ ۹۸۰ میلیون ریال برای تامین آب شرب حیات وحش منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ در محدوده شهرستان های ایلام، ایوان و سیروان از طریق سامانه ستاد به بخش خصوصی واگذار و ساخته شد.
وی از مطالعه و احیا تالاب های چکر، سیاب درویش و گلهی ۱ و ۲ در استان ایلام خبر داد و اظهار داشت: طرح مطالعه و احیای تالاب چکر در ایلام، تالاب سیاب درویش در ملکشاهی و تالاب گلهی ۱و ۲ در آبدانان و برگزاری کلاس های آموزش زیست محیطی جوامع محلی اطراف تالاب ها با اعتباری بالغ بر ۱۷۶۸۰میلیون ریال از محل اعتبارات مقابله با ریزگردها در سال گذشته توسط این اداره و از طریق سامانه ستاد به بخش خصوصی واگذار و اجرا شده است.
ابدالی از خرید و نصب ۵ دستگاه روت فایر بر روی ماشین های کمک دار برای اطفای حریق در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: این سازمان در طول سال گذشته و امسال به منظور اطفای حریق در مناطق جنگلی و مرتعی و کاهش پهنه های حریق در مناطق تحت مدیریت و آزاد استان و با استفاده از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان، پنج دستگاه روت فایر و ۷ دستگاه مخزن پمپ دار خریداری و بر روی ماشین های کمک دار در شهرستان های مستعد حریق نصب نموده است.
وی خاطرنشان کرد: تابلوهای حدود مناطق حفاظت شده مانشت و قلارنگ، کولگ و کبیرکوه با اعتباری بالغ بر ۱۶۶۰میلیون ریال در سال گذشته و امسال نصب شده است.


اقدامات محیط زیست استان در طول سال گذشته و امسال
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: سرشماری حیات وحش و تعیین آمار سالانه وحوش در زیستگاه‌های مهم استان، خرید تانکرآبرسان و آبرسانی به زیستگاهها و احداث منبع آب و لایروبی آبشخورها و تعمیر و مرمت تلمبه های بادی برای تهیه آب وحوش در مناطق استان و اجرای ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم مبنی بر اجرای برنامه مدیریت سبز شامل مدیریت مصرف انرژی، آب مواد اولیه و تجهیزات: شامل کاغذ، کاهش مواد زائد جامد و بازیافت آنها از اقدامات انجام شده بوده است.
ابدالی افزود: نصب سامانه پایش لحظه ای در واحدهای بزرگ صنعتی نظیر پالایشگاه گاز و کارخانه سیمان و نیز سد مخزنی ایلام، خرید ایستگاه‌های سنجش گرد و غبار در مراکز شهرستان‌ها و نصب و راه اندازی ۷ ایستگاه در شهرهای ایلام، مهران، دهلران، دره شهر، سرابله و ایوان ، پایش و نمونه برداری و نظارت مستمر بر حوضه آبریز سد ایلام و کنترل منابع آلاینده و کاهش میزان آلودگی حوضه سد از دیگر اقدامات انجام شده بوده است.
تشکیل گشت پایش محیط زیست به منظور پایش و نظارت مستمر بر فعالیت صنایع و واحدهای مشمول ارزیابی در استان، اطلاع رسانی به موقع از طریق کمیته اضطراری در مواقع بروز پدیده گرد و غبار و همچنین پیگیری موضوع از طریق سازمان حفاظت محیط زیست، ترغیب واحدهای تولیدی و صنعتی در اجرای برنامه خود اظهاری در پایش از طریق آزمایشگاه های معتمد، تهیه فهرست واحدهای آلاینده بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مستند سازی حیات وحش استان از طریق گشت و کنترل مناطق و نصب دوربین‌های تله‌ای و گزارش حضور برخی از گونه ها در استان، اصلاح تشکیلات اداره کل و افزایش فرصت های سازمانی از ۱۱۲پست به ۲۵۵ ردیف پستی و تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد استان با ۳۶ تشکل زیست محیطی به عنوان یکی از استان های پیشرو در این ارتباط از دیگر اقدامات انجام شده می باشد.

  • نویسنده : الهام مهدیان
  • منبع خبر : پایگاه خبری جزمان