کرونا؛ ساحت‌های گوناگون زندگی بشر را تهدید می‌کند
کرونا؛ ساحت‌های گوناگون زندگی بشر را تهدید می‌کند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ودبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در استان ایلام، رویکردهای جدید کارگروه تخصصی اطلاع‌رسانی و تبلیغات کرونا را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، “عمران خودآموز” افزود: با توجه به این‌که کرونا ساحت‌های گوناگون زندگی بشر را تهدید می‌کند، ضرورت مقابله همه‌جانبه و نگاه جامع به آن، افزایش یافته است و بازخوانی راهبردها و راهکارهای مقابله‌ای، برای کاهش و کنترل آسیب‌های ناشی از آن، از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است.
وی اظهار داشت: دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در استان ایلام ، ضمن تاکید بر محورها و دستور کارهای پیشین، به‌ویژه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رویکردهای جدید کارگروه تخصصی اطلاع‌رسانی و تبلیغات کرونا در استان ایلام را اعلام می کند.
وی ابراز امیدواری کرد که رسانه‌های مکتوب و الکترونیک، صدا و سیما، اهالی فرهنگ و هنر، فعالان فضای مجازی، گروه‌های اجتماعی مرجع، مسئولان مرتبط و مردم فهیم استان ایلام، اهتمام خود را برای تحقق رویکردهای جدید با هدف فرهنگ‌سازی و پیشگیری از ابتلا به کرونا،کاهش و کنترل آسیب‌های ناشی از آن و هم‌افرایی ظرفیت‌ها به‌کار گیرند.
رئیس کارگروه تخصصی اطلاع رسانی و تبلیغات کرونا در استان گفت: امید آفرینی در جامعه و روحیه‌بخشی به مردم با هدف کاهش استرس و ایجاد تعادل بین اضطراب و بیم منطقی از مهم‌ترین رویکردهای این کارگروه خواهد بود.
خودآموز با اشاره به اینکه تمرکز بر افزایش تاب آوری خانواده ها در مقابله با کرونا و مشکلات ناشی از آن از دیگر رویکردهای این کارگروه است، افزود: توجه به انگیزه و سلامت روحی و جسمی کادر بهداشت و درمان و قدردانی از آنان و تقویت درک همدلانه و همدردی مهربانانه با خانواده‌های داغ‌دیده برای کاهش آلام آنان و کنار آمدن با سوگ عزیزان‌شان از دیگر رویکردهای جدید خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: ترویج روحیه شفقت، و جریان ‌سازی برای هم‌نوایی جمعی و حمایت همه‌جانبه مادی و معنوی از خانواده‌های آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر در قالب پویش‌های عمومی و کمک‌های فردی می باشد.
وی با بیان اینکه ترویج سبک زندگی ساده و بی‌آلایش در جامعه و صرفه ‌جویی در هزینه‌های غیرضرور به نفع نیازمندان از دیگر رویکردهای این کارگروه است، اظهار داشت: صیانت از “ذخیره عاطفی”جامعه و تاکید بر موضوع “پس‌انداز معنوی” و توجه به نقش دعا، استغفار و راز و نیاز در سایه توسل به مبداء هستی و آموزه‌های قرآن و عترت(ع) به عنوان قرار دل‌های بی‌قراران و لنگرگاه آرامش در جامعه از رویکردهای های اصلی این کارگروه در استان می باشد.
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در استان ایلام با اشاره به اینکه تقویت نگاه کوتاه مدت در کنار افق‌آفرینی بلند‌مدت برای مقابله با کرونا از دیگر رویکردهای این دبیرخانه در استان است، گفت: مطالبه‌گری از دستگاه‌های گوناگون برای انجام وظایف نظارتی و ایفای نقش موثر در امیدآفرینی با حفظ سرمایه اجتماعی و اعتماد به دستگاه‌های خط مقدم و خدمات‌رسان و بازخوانی و تبیین سیاست‌های کلی سلامت و توجه به مولفه‌هایی چون تغذیه سالم، تحرک،جلوگیری از استرس،تقویت سیستم ایمنی بدن و غیره از رویکردهای دیگر این کارگروه رسانه‌ای کرونا است.
خودآموز افزود: جلوگیری از نهادینه شدن فردیت مفرط ناشی از فضای مجازی و کرونا با استفاده از آموزش روش‌های جایگزین برای تعاملات درون خانوادگی و ارتباطات مجازی برون خانوادگی و بازشناسی مواریث فرهنگی و تشویق خانواده‌ها به استفاده از محصولات فرهنگی و هنری از جمله کتاب، فیلم، قصه‌گویی و غیره از دیگر رویکردها خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: توجه به توسعه دولت الکترونیک و خرید و فروش کالا و خدمات با استفاده از بستر فضای مجازی و کمک به حفظ تعادل طبیعت و چرخه زیستی به عنوان عامل حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها را از دیگر رویکردهای جدید کارگروه برشمرد.

  • نویسنده : الهام مهدیان