کاهش جمعیت کیفری از اولویت‌های کاری دستگاه قضائی استان است
کاهش جمعیت کیفری از اولویت‌های کاری دستگاه قضائی استان است
رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه هم اکنون 63 هزار پرونده در شعب دادگستری استان کرمانشاه موجود و در حال رسیدگی است ، کاهش جمعیت کیفری را از اولویت‌های کاری دستگاه قضائی استان اعلام کرد و گفت: بهترین راه برای تحقق این موضوع این است که قضات اعتقادی به مجازات و بازداشت نداشته باشند که قضات استان توجیه و آمار هم نشان از کاهش این موضوع دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سپهر ایلام در کرمانشاه، “پرویز توسلی زاده” ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه ضمن تبریک این هفته اظهار داشت: دستگاه قضا نیازمند جلب اعتماد عمومی است که برای این مهم نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم.

وی به ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه قضائی استان کرمانشاه در ۹ ماهه اخیر و پس از انتصاب خود در این سمت پرداخت و افزود: در حوزه دادسراها از حیث عملکردی در شهریورماه سال گذشته در رتبه سی‌ویکم کشور قرار داشتیم و در حال حاضر در رتبه دوم قرار داریم.

به گفته رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه، در حوزه دادگاه‌های عمومی و انقلاب در جایگاه پنجم، در حوزه اجرای احکام در رده اول و در محاکم تجدیدنظر در جایگاه چهارم کشور قرار داریم.

توسلی‌زاده سپس مهمترین موضوعاتی که دستور کار دادگستری کل استان قرار گرفته را برشمرد و گفت: کاهش موجودی دادگستری‌ها یکی از مهمترین موضوعاتی است که دنبال می‌کنیم و سعی می‌کنیم این آمار را در تمام جهات به حد قابل قبولی کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در پایان اردیبهشت ماه سال جاری ۲۸۵ هزار و ۳۲۵ پرونده به جز شوراهای حل اختلاف به دادگستری‌های استان وارد و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

این مسئول پرونده‌های وارده به اجرای احکام مدنی را ۱۷ هزار و ۶۰۹ فقره اعلام کرد که ۲۴ هزار و ۱۲۶ پرونده نیز در این حوزه مختومه شده‌اند و در اجرای احکام کیفری نیز ۲۸ هزار و ۳۳۶ پرونده وارد و ۲۷ هزار و ۵۹۲ پرونده مختومه شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه تصریح کرد: در مهرماه سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ مورد بازداشتی صورت گرفته که اغلب آنها آزاد شدند، لذا با توجه به مسائلی که برای افراد در این زمینه پیش می‌آید تصمیم به کاهش جمعیت کیفری استان داشتیم که این امر موجب شد تا این آمار در اردیبهشت‌ماه امسال به ۳۰ نفر تقلیل یابد.

توسلی‌زاده، جلب اعتماد عمومی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را از دیگر اولویت‌های دادگستری استان اعلام کرد و بیان داشت: مردم باید به قضات اعتماد داشته و آرای آنها را قبول کنند.

وی اشاره‌ای به آمار بالای مراجعات مردمی به دستگاه قضا داشت و گفت: در سال گذشته ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معادل تقریباً دو برابر جمعیت استان کرمانشاه به دادگستری‌های استان مراجعه کردند که باید این مراجعات کاهش یابد.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه یکی دیگر از اولویت‌های کاری را مردمی کردن دستگاه قضا عنوان و بیان کرد: یکی از این راهکارها سامانه گویای ۳۸۲۱۱۱۷۰ است که شهروندان می‌توانند با آن تماس و مشکلات و خود را مطرح کنند.

توسلی‌زاده رسیدگی به پرونده‌های مسن و معوقه، التزام ادارات دولتی به رعایت وظایف خود در پیشگیری از جرم، کیفیت رسیدگی و اتقان آرا و حمایت از تولید را از دیگر موضوعات مهم پیگیری شده توسط دادگستری استان برشمرد.

وی همچنین پیگیری موضوع سازش را از دیگر موضوعات مهمی عنوان کرد که به جد در دستور کار دستگاه قضا قرار دارد و افزود: تمام پرونده‌های در حوزه استان را مدیریت می‌کنیم تا اختلافات کم‌اهمیت منجر به وقوع جرم بزرگی نشود.

  • نویسنده : فاطمه مهدیان