پوتین و زلنسکی با پیشنهاد مذاکرات صلح موافقت کردند
پوتین و زلنسکی با پیشنهاد مذاکرات صلح موافقت کردند
رئیس جمهوری آفریقای جنوبی می گوید که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با پذیرش هیات صلح کشورهای آفریقایی موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری دولتی ریانووستی؛ “سیریل رامافوزا” رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد که به نمایندگی از کشورهای آفریقایی با پوتین و زلنسکی صحبت کرده، تا آنها را به پذیرش ماموریت رهبران آفریقا در طرح صلح به توافق برساند.
و آنها نیز با دریافت ماموریت صلح موافقت کردند.

بر اساس این گزارش وی گفت که همکاران روسی و اوکراینی او برای میزبانی یک طرح صلح آفریقا با هدف حل و فصل جنگ تقریبا ۱۵ ماهه موافقت کرده اند.

به نقل از رامافوزا گفت‌وگوهای من با این دو رئیس جمهوری (ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین) نشان داد که هر دو آماده پذیرایی از رهبران آفریقا هستند.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه ریانووستی، او گفت که این ابتکار مورد حمایت رهبران زامبیا، سنگال، کنگو، اوگاندا، مصر و آفریقای جنوبی قرار گرفته است.

رویترز به نقل از رامافوزا نوشت که دبیر کل سازمان ملل متحد، ایالات متحده و بریتانیا در مورد ابتکار آفریقا مطلع شده اند.

رامافوزا افزود که واشنگتن و لندن حمایت “محتاطانه” خود را ابراز کردند.

بر اساس این گزارش رامافوزا گفت سفر هیئت‌های آفریقایی «در اسرع وقت» با هدف «بحث درباره چگونگی پایان دادن به این درگیری» انجام خواهد شد.

رامافوزا گفت: “این که آیا این موفق خواهد شد یا نه، بستگی به بحث هایی دارد که برگزار خواهد شد. “

رئیس جمهور ی آفریقای جنوبی پیشتر گفته بود که کشورش در جنگ روسیه و اوکراین بی طرف است.

پیشنهاد کشورهای آفریقایی برای مهارت‌های میانجی‌گری در بزرگترین درگیری در خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، به دنبال پیشنهاد مشابه چین است.

ابتکار پکن توسط کیف و متحدان غربی آن به دلیل توجیه ضمنی حمله روسیه به اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است.

کشورهای غربی متعهد شده‌اند که به تهیه تسلیحات به کیف برای مبارزه با نیروهای روسیه ادامه دهند، زیرا نیروهای اوکراینی برای یک حمله متقابل پر خطر آماده می‌شوند.

  • نویسنده : ایرج ملکی