نارنجی شدن نباید به کمرنگ شدن پروتکل ها بینجامد
نارنجی شدن نباید به کمرنگ شدن پروتکل ها بینجامد
استاندار ایلام گفت: عادی سازی کرونا بسیار خطرناک است و دستورالعمل ها و پروتکل‌های بهداشتی باید با قدرت اجرایی شود.

قاسم سلیمانی دشتکی ، در چهل و نهمین نشست ستاد استانی مبارزه با کرونا ضمن تشکر از همراهی خوب مردم و همکاری مطلوب دستگاه های درگیر در ستاد کرونا گفت: نتیجه این همراهی و همکاری بهبود وضعیت کرونایی استان است و در این راستا در تعداد بستری ها که در رتبه اول کشور بودیم به استان ۱۶ کشور رسیده ایم که موجب تقدیر ستاد ملی کرونا از عملکرد خوب استان شد.

وی با عنوان این مطلب که هر وقت مردم در کاری پیشگام شده اند ما موفق شده ایم، اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده این مهم است که کرونا مهار شدنی است اگر مردم به دستورالعمل ها و پروتکل‌های بهداشتی به خوبی عمل کنند. 

استاندار ایلام با تاکید بر این مهم که خروج استان از وضعیت قرمز به منزله پایان کرونا نیست، گفت: هر زمان یک آرامش‌ نسبی در وضعیت کرونا ایجاد شد با عادی انگاری دچار غفلت شدیم و در نتیجه وضعیت به مراتب بدتر از قبل شد!

وی در ادامه با تاکید جدی بر تداوم اجرای دستورالعمل ها و پروتکل‌های بهداشتی گفت: همه بایست مواظب باشیم برای رسیدن به این آرامش زحمات و سختی ها و محدودیت‌های زیادی اعمال شده و برای بهتر شدن وضعیت و ریشه کنی بیماری کرونا نیازمند تداوم این همکاری و همراهی مردم و مسئولان هستیم.

سلیمانی‌دشتکی در ادامه ضمن تشکر از عوامل نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی در اعمال قابل قبول محدودیت های منع تردد در مناطق قرمز و نارنجی استان، گفت: با این حال در برخی اوقات شاهد برخی تخلفات بوده ایم از جمله در سفری که به شهرستان دهلران داشتیم  خودروهای بسیار زیادی در دامنه ها و تفرجگاه ها تجمع کرده بودند که لازم است برای این موضوع نیز تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به برخی گزارش ها در خصوص برگزاری مراسمات با جمعیت بالا گفت: بطور مثال در آسمان آباد شهرستان چرداول یک مراسم با جمعیت بالا گرفته شد وقتی موضوع را پیگیری کردیم مسئولان منطقه گفتند تذکر داده ایم اما اینجا لازم است از قبل در راستای پیشگیری از عدم شکل گیری چنین مراسماتی اقدام شود که کار به تذکر کشیده نشود.

استاندار ایلام در ادامه با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا درخصوص شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر گفت: بر اساس این دستورالعمل اختیار منع تردد شبانه برای شهر های نارنجی زیر ۲۰۰ هزار نفر درصورت آماده بودن زیرساخت ها برای استانداران فراهم شده که اینجا این وظیفه را بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی می گذارم که هرجا صلاح دیدند به ویژه در شهرهایی که وضعیت کرونایی بدتری دارند چون چرداول، ایوان، دره شهر و آبدانان و … اعمال کنند.

استاندار ایلام با عنوان این مطلب که من بعد اساس کار ما بسته به گام چهارم طرح غربالگری دارد، گفت: کار بزرگی در طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی‌ شکل گرفته و اینجا لازم است از زحمات همه دوستان سپاه و بسیج در کار غربالگری و کمک های مومنانه و ساخت نقاهتگاه و … تشکر نمایم.

وی در ادامه گفت: به نظر می رسد بیشتر زحمت کار غربالگری روی دوش بسیج و سپاه و دانشگاه علوم پزشکی باشد که می طلبد ارگان ها چون هلال احمر و دیگر مجموعه ها نقش خود را پررنگ‌تر کنند و در اینجا و فرمانداران موظف هستند زمینه این همکاری و هماهنگی را ایجاد نمایند.

وی در بحث کمک های مومنانه نیز گفت: اینجا تاکید بر افراد آسیب دیده از کرونا است و بحث صرفا افراد مددجو نیست چرا که آنها توسط دستگاه های متولی مورد حمایت قرار می گیرند.

نماینده عالی دولت در استان از اعطای تسهیلات برای آسیب دیدگان از کرونا در حوزه فرهنگ و ورزش خبر داد و گفت: تسهیلاتی که قبلا به مجموعه های ۱۴ گانه داده شد به حوزه ورزش نیز ارائه می شود که در این راستا باشگاه ها و موسسات ورزشی و … که در اثر کرونا آسیب دیده اند می توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: همچنین، بخش فرهنگ شامل مراکز فرهنگی، ناشران، کتاب فروشی ها، تئاتر، خوشنویسی و ..‌. می توانند از این تسهیلات استفاده کنند که لازم است مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لیست این گروه را در اختیار ذینفعان قرار دهد.

سلیمانی‌دشتکی در ادامه با اشاره به زحمات و تلاش‌های حوزه بهداشت و درمان گفت: ظرف چند روز گذشته حرف و حدیث هایی توسط برخی در فضای مجازی عنوان شد و بعضا خواستار استعفای فلان مسئول شدند که اینجا لازم است اگر خطایی در جایی صورت گرفته است دستگاه های ذی ربط به موضوع ورود کنند اما زیرسئوال بردن زحمات یک مجموعه درست نیست.

وی با اشاره به اینکه امروز حوزه بهداشت و درمان در صف مقدم مبارزه باکرونا است، گفت: در این شرایط باید مدافعان عرصه سلامت حمایت شوند و با همراهی و همکاری بیشتر در جهت بالا بردن روحیه آنان در مبارزه با این ویروس منحوس حرکت کرد.

وی در ادامه بر اقناع سازی افکار عمومی توسط صدا و سیما و رسانه‌ها درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب یلدا تاکید کرد و گفت: لازم است با توجه به رسم و رسومات و دورهمی‌هایی که در این شب هست اقناع سازی لازم در خصوص اجرای پروتکل‌های بهداشتی انجام گیرد.

رئیس ستاد استانی مبارزه با کرونا در ادامه از صدا و سیمای مرکز استان خواستار ایجاد برنامه‌های شاد و متنوع در این روزهای کرونایی شد و گفت: در چنین شرایطی که ما مردم را ترغیب به ماندن در خانه می کنیم لازم است صدا و سیما نیز در راستای غنی سازی برنامه های خود با اجرای برنامه های شاد و متنوع اقدام کند.

وی در پایان با تاکید بر عدم دورهمی ها و گردهمایی ها، گفت: رسانه ها خطر فاجعه آمیز بودن دورهمی ها را به مردم گوشزد کنند.

  • نویسنده : الهام مهدیان