ناجا یکی از ارکان مهم نیروهای مسلح است/ ضرورت ارتقاء معرفت دینی و رفتاری کارکنان در کلانتری‌ها و پاسگاهها/ تلاش مجلس برای رفع مشکلات تردد زائران اربعین حسینی/تلاش برای هوشمندسازی پلیس و مقابله با جرائم سایبری
ناجا یکی از ارکان مهم نیروهای مسلح است/ ضرورت ارتقاء معرفت دینی و رفتاری کارکنان در کلانتری‌ها و پاسگاهها/ تلاش مجلس برای رفع مشکلات تردد زائران اربعین حسینی/تلاش برای هوشمندسازی پلیس و مقابله با جرائم سایبری
فرمانده انتظامی استان گفت : ناجا یکی از ارکان مهم نیروهای مسلح است که با ماموریت های متعددی در بخش‌های مختلف مواجه است و خدا را شکر در دوران تشکیل این سازمان ، قدم‌های بسیار بلندی در جغرافیای کشور و بخصوص در استان ایلام برای تامین امنیت , آرامش مردم برداشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، سردار “نورعلی یاری” در دیدار با دکتر “سارا فلاحی” نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در استان ایلام با پشتوانه گرم مردم و مسئولان به ویژه شورای تامین استان و همچنین به تعبیر مقام معظم رهبری مجاهدان فی سبیل الله در ناجا ، اقدامات خوبی برای ایجاد امنیت و آرامش در استان ایلام انجام شده است.

وی افزود: بر اساس تدابیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده ناجا، هر ساله اولویت‌های کاری ابلاغ می شود و متناسب با این تدابیر ماموریت های پلیس شکل می گیرد.

فرمانده انتظامی استان ایلام تصریح کرد: اولین اولویت ما بحث ارتقاء معرفت دینی و رفتاری کارکنان خصوصاً در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها که ارتباط بیشتری با مردم متهمان و مجرمان دارند است.

وی یادآور شد: توجه به معیشت کارکنان، توسعه اشراف اطلاعاتی و امنیتی، ارتقاء کمی و کیفی خدمات انتظامی در بخش‌های مختلف، مقابله جدی با قاچاق کالا و ارز ، سلاح و مهمات غیرمجاز ،موادمخدر، مبارزه همه‌جانبه و موثر با جرائم به عنف، سرقت، اراذل و اوباش ، مفاسد اقتصادی ، کاهش تصادفات و… از دیگر اولویت‌های ناجا برای نهادینه کردن امنیت و آرامش در جامعه است.

این مقام ارشد انتظامی استان تصریح کرد: تحول همه جانبه و تلاش در جهت هوشمندسازی پلیس و مقابله با جرایم سایبری از دیگر اقداماتی است که به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

وی اقدامات چند سال اخیر پلیس استان اشاره کرد و گفت: در مهار بحران سال ۹۶ و ۹۸ استان ایلام خوب درخشید به نحوی که شاهد تلفات انسانی و مالی نبودیم و این مهم ، جز با حضور انقلابی پلیس و هوشمندی مردم میسر نبود.

سردار یاری افزود: امسال در حوزه امنیت اقتصادی، پلیس امنیت اقتصادی را تشکیل دادیم که وظایفی همچون برخورد با زمین‌خواری، فرار مالیاتی ،پولشویی، احتکار ، اختلاس، ارتشاء و مفاسد مالی را بر عهده دارد.

فرمانده انتظامی استان ایلام خاطرنشان کرد: پلیس علاوه بر ماموریت‌های ذاتی در بحث آموزش همگانی نیز ورود پیدا کرده به نحوی که در چند سال اخیر بالای ۲۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان ،تحت تعالیم کارشناسان حوزه اجتماعی ،مواد مخدر و پلیس فتا قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: با ایجاد مراکز مشاوره ای در کلانتری‌ها و پاسگاههای استان ۷۰ درصد پرونده‌ها به مصالحه انجامیده و این یک اقدام بی نظیر برای جلوگیری از ورود پرونده ها به چرخه قضائی است.

سردار یاری افزود: تشکیل معتمدان پلیس یکی دیگر از اقدامات خوب و مثمرثمر در سال‌های اخیر بوده است که با استفاده از این ظرفیت توانستیم در بحث صلح و سازش قدم‌های مثبت و ارزنده ای را برداریم.

وی گفت: در حوزه جرائم امنیتی و انتظامی یکی از امن‌ترین استان‌های کشور هستیم و همچنین رتبه ۳۲ کشور را در زمینه سرقت داریم و این یعنی ۳۱ استان از ما در خصوص وقوع سرقت بالاتر هستند.

فرمانده انتظامی استان ایلام به موضوع مأموریت اربعین در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در ماموریت چهار سال اخیر اربعین، ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مرز بین المللی مهران به اندازه جمعیتی بالاتر از تهران ورود و خروج داشتند.

وی افزود: در حوزه اربعین مشکلات زیادی داریم و مدیریت گذرنامه ما جوابگوی ۱۰ هزار نفر است اما در اربعین ما با جمعیت ۳۰۰ هزار نفر روبرو هستیم که می‌طلبد در این زمینه چاره ای اندیشیده شود.

فرمانده انتظامی استان ایلام خاطرنشان کرد: عدم تکمیل پروژه ها در استان، یکی دیگر از مشکلاتی است که در راه تسهیل در تردد زائران وجود دارد که می طلبد این مشکلات به زودی مرتفع شود تا ما شاهد تردد آرام و بدون مشکل زائران در این منطقه که بیش از ۵۰ درصد ورود و خروج از مرز  را برعهده دارد باشیم.

همچنین “سارا فلاحی” هم در این دیدار اظهار داشت: نماد ارتقاء و پیشرفت در یک جامعه احترام به ۲ قشر زحمتکش نیروهای نظامی و امنیتی و معلمان است چرا که قشر معلمان باید جامعه را به لحاظ روحی و روانی آماده کنند و بخش دیگر که همان نیروهای مسلح و پلیس هستند باید امنیت جامعه را تامین کنند.

وی افزود: امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی پلیس فقط مسئول برقراری امنیت فیزیکی نیست بلکه در حوزه روانی، نرم افزاری و سخت افزاری، برقراری امنیت را برعهده دارد که این مسئولیت، زحمات بسیار و سنگین دارد.

وی با بیان اینکه اگر مسئولان انتظار انجام وظیفه درست از سوی کارکنان پلیس را دارند باید به درستی به این جان برکفان ارائه خدمت کنند، ادامه داد: شرایط مالی، معیشتی و اقتصادی پلیس، متناسب با مسئولیت و ماموریت ها و خدمات رسانی هایشان نیست و ما نمی‌توانیم در شرایطی که مجرمان در جامعه مجهز به انواع وسایل هستند شاهد عدم تجهیز پلیس از سوی مسئولان مربوطه باشیم .

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تجهیزات نیروهای پلیس در حوزه فضای کاری و در محیط خصوصی و خانوادگی آنها  باید متناسب با شرایط کاری آنها تعریف شود چرا که اگر خانواده نیروی انتظامی از لحاظ معیشتی در مضیقه باشند آن نیرو امنیت روانی نخواهد داشت و در این رابطه باید فکر اساسی شود.

دکتر فلاحی گفت: در هیچ جامعه ای نمی تواند جرم را به صفر رساند بلکه می‌توان آن را کاهش داد و  در استان ایلام با توجه به شرایط یکپارچگی مذهبی و ریشه های قومیتی می‌توان با استفاده از مردمی سازی خدمات ، بسیاری از مشکلات در این زمینه را برطرف کرد، هرچند نیروی انتظامی در استان در این امر پیش رو بوده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس شاخص ها و آمارها، پلیس ایلام نسبت به جامعه ها و شهرهای دیگر در کاهش جرائم با ارائه آموزش پیشگیرانه به شهروندان بسیار موفق عمل کرده است، ادامه داد: برای پیشبرد اهداف در یک جامعه باید تمام ارگان ها دست به دست هم زنجیر وار تلاش کنند .

وی گفت: برای افزایش ضریب امنیت در جامعه نیاز است که دانشگاهیان ،نخبگان و … در جهت کاهش دادن حجم بالای وظایف پلیس با استفاده از مساجد، پایگاهها و دیگر مکان ها عمومی و آموزشی در راستای ارتقاء آموزش به مردم ایفای نقش کنند.

فلاحی با اشاره به این که امنیت زیرساخت توسعه و تکامل هر جامعه ای است، افزود: با تشکیل شورای نخبگان محلی برای مدیریت جرائم و اختلافات می توان پایه‌های امنیت را محکم کرده چرا که بزرگترین پاسدار امنیت در هر جامعه خود مردم هستند و می‌توان از طریق آموزش و اعتماد  بار سنگین تامین امنیت با حضور مردم برای پلیس سبکتر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نگاه و رویکردهای مردمی، برگ برنده پلیس ایلام است، خاطرنشان کرد: در بحران هایی مختلف که در سال های گذشته و حال همانندسیل، زلزله، شیوع ویروس کرونا و… در سطح استان روبرو بودیم، فرماندهان،مدیران و مسئولان نیروی انتظامی در ایلام  موفق عمل کرده اند.

  • نویسنده : الهام مهدیان