مهران گذرگاه اصلی زائران اربعین
مهران گذرگاه اصلی زائران اربعین
مهران گذرگاه عاشقانی است که از اقصی نقاط ایران زمین راهی کربلای معلی می شوند تا ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت ابراز نمایند.

محمدکریم ویسی/ پایگاه خبری سپهر ایلام، بیش از ۷۰ درصد از زائران اربعین مرز مهران را برای تردد انتخاب می کنند، شاید تنها دلیل آنها نزدیکی به عتبات عالیات، تأمین امنیت مطلوب، خدمات دهی مناسب و غیره به زائران باشد، حال انتظار می رود که مسئولان در سطح ملی فکر اساسی برای تأمین اعتبار کافی برای راه های زمینی و ریلی این استان کنند تا امنیت جانی زوار از لحاظ تصادفات نیز تأمین شود.
مردم این دیار و حتی مسئولان استانی از هر لحاظ برای زائران اربعین سنگ تمام می گذارند اما نداشتن زیرساخت ها و کمبود امکانات باعث شده است که آنچنان که باید و شاید این خدمات بخوبی دیده نشود.
در حال و هوای اربعین از ورودی های ایلام می توان بوی کربلا را حس کرد، اشتیاق میزبانی از زوار اباعبدالله الحسین(ع) را نه تنها از چشم مشتاق مردمان مهمان نوازش بلکه از در و دیوار و از سر هر چهار راه محسوس و ‌مشهود است به حق که پایتخت خادمین زوار امام حسین برازنده آنهاست. اینجا فارغ از هر جایگاه و عنوان سمت و شغل و جنسیت و هر سنی در راستای تکریم زوار برای پیشی گرفتن از هم از هیچ‌کوششی دریغ نمی کنند.
امروزه ایلام و دیگر شهر و روستاهای مسیر که به مهران ختم می شود مملو از زائرانی کاروانی و انفرادی است که با پلاک های مختلف و با عبور از گردنه های پیچ در پیچ راهی عتبات عالیات می شوند.
زائرانی که شور و شوق حسینی را در نگاه های تک تک آنها می توانی بیابی، پیر و جوان و نوجوان و غیره سختی سفر را تنها به عشق رسیدن به کربلا به جان می خرند تا اربعین در کنار سیدالشهدا باشند و هیچ گاه نام حسین(ع) از زبان تک تک زائران نمیافتد.
ایلام در زمان جنگ تحمیلی و در پذیرایی از زوار اربعین امتحان خود را پس داده و مردمان این دیار در کنار مسئولان؛ خدماتی در خور و شأن زائران ارائه می کنند و حتی منازل خود را خالی و در اختیار آنان قرار می دهند تا شاید از این طریق بتوانند ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین به اثبات برسانند. از کرمانشاه که می گذری این خدمات در زمینه های مختلف از جمله پذیرایی، اسکان، حمام و غیره در اقصی نقاط مسیر وجود دارد.
دو مولفه مهم همچون فاصله ۴۲۸ کیلومتر مرز مشترک با عراق، نزدیکی و تامین امنیت مناسب استان ایلام باعث شده است که اکثر زائران اربعین، مرز مهران را برای خروج به کربلا و عتبات عالیات انتخاب کنند. اما هر چند مسئولان استانی تمام داشته های خود را برای تامین زیرساخت ها بکار گرفتند اما جوابگوی تردد حجم زائران نیست و باید دولتمردان برای این موضوع مهم در سطح ملی فکری اساسی کنند و با اختصاص اعتبارات ویژه، ایلام را به جایگاه واقعی خود برسانند.
محورهای مواصلاتی استان و پروازهای فرودگاه ایلام جوابگوی حجم تردد زائران نیست و استانی که هر ساله پذیرای میلیون ها زائر از اقصی نقاط کشور است هنوز با کلمه خط ریلی بیگانه است، اما اجرای اتصال ریلی در همه دولت ها ورد زبان ها بوده و تاکنون در حد شعار باقی مانده است.
ایلام نیازمند اعتبارات ویژه است تا بتواند محورهای کوهستانی مسیر را به جاده های امن از لحاظ استاندارد تبدیل کند، مردم و مسئولان این دیار برای تامین نیازهای اولیه زائران سنگ تمام گذاشته اند و می گذارند اما مسئولان سطح ملی از سال های گذشته تاکنون قدم مثبتی برای عمران و آبادانی این استان برنداشته و اگر قدمی برداشته اند، کافی نبوده و در حد حرف باقی مانده است.

هیچ مشکل و کمبودی برای پارک خودروها در مرز مهران وجود ندارد

استاندار ایلام با اشاره به اینکه ۷۰۰ هزار نفر از ابتدای صفر تاکنون از مرز مهران تردد کردند، گفت: مردم استان نشان دادند که ایلام پایتخت خادمان حضرت سیدالشهدا (ع) است و زیرساخت‌های اربعین روز به روز در حال ارتقا است.
حسن بهرام نیا در جلسه ستاد اربعین استان افزود: به واسطه دلدادگی همه مردم استان امروز شاهد نمایش حماسه بزرگ اربعین در استان هستیم که به یک زیبایی برجسته در شهر مهران تبدیل شده است.
وی اظهار داشت: مردم استان نشان دادند که ایلام پایتخت خادمان سیدالشهداء است، کل مردم استان در این حماسه بزرگ سهیم هستند؛ همه مردم و همه موکب‌داران و خاصه مردم مهران که همه انبوه جمعیت در این شهر است، پای کار اربعین هستند.
استاندار ایلام تصریح کرد: از ابتدای ماه صفر تاکنون ۷۰۰ هزار نفر از مرز مهران به عتبات عالیات مشرف شدند که نشان از دلدادگی و دلبستگی و علاقه معنوی مردم به استان ایلام و مرز مهران است و باید به عنوان یک موهبت الهی و دستاورد معنوی این دستاورد را پاس بداریم و باید همه جانبه باشد.
بهرام نیا تأکید کرد: اقدامات روز به روز باید ارتقا پیدا کند، امروز توسعه زیرساخت‌ها باعث شده تا زائران با خیال آسوده از استان ایلام تا مرز مهران مسیر را طی کنند.
استاندار ایلام گفت: در مجموع ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان جهت توسعه زیرساخت‌های این استان که عمدتا زیرساخت‌های راه اصلی منتهی به مهران بوده هزینه شده است و حدود ۵ هزار میلیارد تومان از این رقم در حوزه راه اصلی منتهی به مهران و در دولت مردمی ایران قوی این اتفاق انجام گرفته است.
بهرام نیا با اشاره به اینکه رسانه ها از انتشار اخبار خلاف واقع در مورد مرز مهران پرهیز کنند، افزود: در قبال زوار نه تنها در داخل کشور بلکه در خاک عراق هم مسئولیم و ۱۵۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل در مرز زرباطیه اضافه شده است.
وی با بیان اینکه هر گونه اخبار باید با تأیید ستاد اربعین استان باشد، اظهار داشت: هیچ مشکل و کمبودی برای پارک خودروهای شخصی نداریم و تاکنون ۷۲ هزار خودرو پارک شده است.
استاندار ایلام تصریح کرد: خدمات دهی به زائران امسال باید بیشتر از سال گذشته باشد و مسئولیت صفر تا صد زائر نه تنها در داخل کشور بلکه در قبال تشرف زائران از خاک عراق نیز مسئول هستیم.
بهرام نیا افزود: روز گذشته مشکلی در حوزه جابجایی زوار در پایانه مرزی زرباطیه پیش آمد که با حضور فرمانده مرزبانی و فرماندهان مرزبانی عراق و حشدالشعبی، در پایانه زرباطیه حضور پیدا کردیم و با تلاش همه جانبه، زوار به شهرهای نجف و کربلا منتقل شدند.
وی اظهار داشت: امروز نیز مجدداً بصورت میدانی در این پایانه حضور پیدا کردیم و از نزدیک کار جابجایی زوار بصورت رایگان با استفاده و اضافه شدن ۱۵۰ دستگاه اتوبوس جدید که با رایزنی رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با مقامات عراقی صورت گرفت، این مورد هم مورد بررسی قرار گرفت.
استاندار ایلام تصریح کرد: این تعداد دستگاه اتوبوس کار جابجایی زوار از پایانه زرباطیه تا شهر کوت را بطور رایگان انجام و بعد از منتقل شدن به شهر کوت از طریق اتوبوس به شهرهای نجف و کربلا منتقل می‌شوند.
بهرام نیا تأکید کرد: اخبارهای غیرواقعی در رابطه با استان ایلام و مرز مهران از جمله مسدود شدن راه‌های استان و یا ازدحام جمعیت در نقطه صفر مرزی و معطلی زوار منتشر می‌شود که موج منفی ایجاد می کند، لذا همه باید تابع سیاست های اربعین کشور باشیم.
وی ادامه داد: می‌طلبد در رابطه با هر گونه اطلاع رسانی از وضعیت مرز مهران و آمارها و در جهت وحدت رویه و جلوگیری از چند صدایی همه در جهت رضایتمندی زائران هماهنگی لازم در انجام مصاحبه ها داشته باشند.
استاندار ایلام گفت: اطلاع‌رسانی به گونه‌ای باشد که مبنایی داشته باشد و خلاف مبنا صحبت نشود تا منجر به زائر هراسی نشود.
بهرام نیا افزود: هیچ مشکل و‌ کمبودی برای پارک خودرو شخصی زوار در مهران نداریم و ظرفیت کافی برای پارکینگ هنوز وجود دارد، به جهت هماهنگی همه باید تابع سیاست های ستاد اربعین باشیم و از جزیره ای عمل کردن خودداری شود.
وی اظهار داشت: ظرفیت پارک خودرو در مهران بیش از ۱۸۰ هزار خودرو است و تاکنون ۷۲ هزار خودرو پارک شده است.
وی ادامه داد: همدلی و هم‌آوایی و وحدت خوبی بین اعضای ستاد اربعین و بسیج و سپاه و نیروی انتظامی وجود دارد و همه برای خدمت‌رسانی به زائران همدل هستند.
استاندار ایلام با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای بازگشت زوار اندیشیده شود، گفت: نظارت بر پارکینگ اربعین ادامه دارد و قرارگاه رسانه‌ای اربعین به خوبی پای کار آمده است و از تلاش‌های خبرنگاران و رسانه‌ها و صدا و سیما قدردانی می‌کنم
بهرام نیا افزود: اکیپ های خدمات‌رسان در پارکینگ بزرگ اربعین و پایانه برکت باید ۲۴ ساعته و آنلاین در دسترس باشند و برج نوری باید ظرف فردا در این پارکینگ نصب شود.
بهرام نیا افزود: قیمت مصوب بابت پارک هر خودرو در هر شبانه روز در این پارکینگ ۲۵ هزار تومان است و دستگاه‌های نظارتی با نظارت دقیق در این راستا ایفای نقش کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه به تدریج با برگشت زوار نیز رو به رو هستیم لذا تمهیدات لازم از هم اکنون برای جابجایی زوار به شهرهای خود نیز باید اندیشیده شود.
استاندار ایلام تصریح کرد: پایداری آب در پارکینگ اربعین و پایانه برکت از ضروریات است. اقدام خوبی در حوزه درمان در مرز ایجاد شده و ظرف ۹ ماه مرکز فوریت‌های پزشکی در پایانه مرزی با ظرفیت ۱۵۰ تخت ایجاد شد. همچنین ساختمان هلال احمر نیز بر این ظرفیت افزوده شد.
استاندار ایلام گفت: امسال قرارگاه رسانه‌ای اربعین به خوبی پای کار آمده است و در همین مدت به خوبی جلوه‌های زیبای اربعین را به تصویر کشیده اند. از تلاش‌های خبرنگاران و رسانه‌ها و صدا و سیما قدردانی می‌کنم. قرارگاه رسانه‌ای اربعین بهتر از سال گذشته پای کار آمده است. ‌‌