مهران؛ گذرگاه ۷۰ درصد زائران اربعین
مهران؛ گذرگاه ۷۰ درصد زائران اربعین
محمدکریم ویسی: امروزه ایلام و دیگر شهرو روستاهای مسیر که به مهران ختم می شود مملو از زائرانی کاروانی و انفرادی است که با پلاک های مختلف و با عبور از گردنه های پیچاپیچ راهی عتبات عالیات می شوند. زائرانی که شور و شوق حسینی را در نگاه های تک تک آنها می توانی بیابی، پیر و جوان و نوجوان و غیره سختی سفر را تنها به عشق رسیدن به کربلا به جان می خرند تا اربعین در کنار سیدالشهدا باشند وهیچ گاه نام حسین(ع) از زبان تک تک زائران نمی افتاد.

ایلام در زمان جنگ تحمیلی و در پذیرایی از زوار اربعین امتحان خود را پس داده و مردمان این دیار در کنار مسئولان؛ خدماتی در خور و شان زائران ارائه می کنند و حتی منازل خود را خالی و در اختیار آنان قرار می دهند تا شاید از این طریق بتوانند ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین به اثبات برسانند. از کرمانشاه که می گذری این خدمات در زمینه های مختلف از جمله پذیرایی، اسکان، حمام و غیره در اقصی نقاط مسیر وجود دارد.
دو مولفه مهم همچون فاصله ۴۲۸ کیلومتر مرز مشترک با عراق، نزدیکی و تامین امنیت مناسب استان ایلام باعث شده است که اکثر زائران اربعین، مرز مهران را برای خروج به کربلا و عتبات عالیات انتخاب کنند. اما هر چند مسئولان استانی تمام داشته های خود را برای تامین زیرساخت ها بکار گرفتند اما جوابگوی تردد حجم زائران نیست و باید دولتمردان برای این موضوع مهم در سطح ملی فکری اساسی کنند و با اختصاص اعتبارات ویژه، ایلام را به جایگاه واقعی خود برسانند.
محورهای مواصلاتی استان و پروازهای فرودگاه ایلام جوابگوی حجم تردد زائران نیست و استانی که هر ساله پذیرای میلیون ها زائر از اقصی نقاط کشور است هنوز با کلمه خط ریلی بیگانه است، اما اجرای اتصال ریلی درهمه دولت ها ورد زبان ها بوده و تاکنون در حد شعار باقی مانده است.
ایلام نیازمند اعتبارات ویژه است تا بتواند محورهای کوهستانی مسیر را به جاده های امن از لحاظ استاندارد تبدیل کند، مردم و مسئولان این دیاربرای تامین نیازهای اولیه زائران سنگ تمام گذاشته اند و می گذارند اما مسئولان سطح ملی از سالهای گذشته تاکنون قدم مثبتی برای عمران و آبادانی این استان برنداشته و اگر قدمی برداشته اند، کافی نبوده و در حد حرف باقی مانده است.
استاندار ایلام با بیان اینکه تمامی تلاش خود را برای یک اربعین باشکوه بکار گرفته ایم، گفت: برای زیرساخت های اربعین تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که از این مبلغ حدود ۳۵۰ میلیارد تومان در حوزه راههای مواصلاتی حوزه اربعین بوده است.
حسن بهرام نیا با اشاره به اینکه ۸۰ میلیارد تومان برای سایبان، ۴۰ میلیارد تومان برای نصب نیوجرسی، تامین آب و برق و دیگر زیرساخت ها هزینه شده است، افزود: برای تکمیل لاین دوم پل صلواتی واقع در مسیر ایلام – مهران، عملیات این پل حدود ۲ ماه پیش آغاز شده و تلاش می شود با اقدام جهادی و با مشارکت قرارگاه خاتم حداکثر تا قبل از اربعین زیر بار ترافیک برود.
وی با بیان اینکه طبق تاکید ستاد اربعین کشور حداکثر تا چند روز آینده ۲ تونل مسیر ایلام به مهران زیر بار ترافیک می رود، اظهار داشت: بودجه اربعین امسال ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که نیمی از این مبلغ در قالب اوراق است و پارکینگ مهران ظرفیت حدود ۵۰ هزار خودرو را در اربعین دارد و تلاش می کنیم این ظرفیت نیز افزایش یابد.
استاندار ایلام ضمن قدردانی از تلاش همه مدیران در حوزه اربعین با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین آب و برق پایانه نیز تصریح کرد: روزانه برای حدود ۳۰۰هزار نفر آب تامین شده و با بهره برداری از پست برق ۳۲ مگاواتی نیز هیچ مشکلی از نظر تامین برق وجود ندارد و تلاش می شود سفری ارزان، ایمن و راحت برای زوار عتبات عالیات که مرز مهران را برای تردد انتخاب کردند فراهم می شود.
بهرام نیا با بیان اینکه برخی از ادارات و دستگاه های متولی در امر اربعین با مشکلات و تنگناهای مالی پیش رو هستند اما این مسئله حرکت جهادی آنها در جهت آماده سازی زیرساخت ها را متوقف نساخته است، خاطرنشان کرد: در مجموع برای اسکان بیش از ۵۰هزار نفر زائر در منطقه چغاسبز ایلام و دیگر مکان های مذهبی، فرهنگی و ورزشی و غیره در مناطق مختلف استان فضا با امکانات مناسب ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه در استان وحدت و همدلی خوبی برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین ایجاد شده است، گفت: همه با هم با ایجاد هم افزایی در این مسیر باعث ایجاد خاطره ای خوب در اذهان زائران برای یک سفر راحت و آسان در ایام اربعین شود.
استاندار ایلام از تشکیل قرارگاه اربعین استان در مهران خبر داد و گفت: کار قرارگاه اربعین پایش و رصد روزانه امور اربعین در استان است و با توجه به اینکه روزانه حدود ۲۸هزار زائر از مرز مهران تردد می کند لازم است مواکب زودتر از موعد فعال شوند.
بهرام نیا با قدردانی از تلاش خستگی ناپذیر تمامی عوامل درگیر در کار اربعین استان گفت: چهار خطه کردن مسیر ایلام به مهران در مراحل نهایی قرار دارد و عرشه پل صلواتی نیز امروز نصب می شود و ظرف دو روز آینده بتن ریزی شده و حداکثر تا ۶ روز آینده زیر بار ترافیک می رود.
وی اظهار داشت: ارزاق به میزان لازم تامین خواهد شد و مسایل مربوط به تامین ارزاق، خوراک و بهداشتی وغیره با معاونت امور اقتصادی استانداری است و قرارگاه اربعین استان نیز به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری تشکیل می شود هر یک از کمیته‌های ۱۸ گانه اربعین یک نفر را به این قرارگاه معرفی می‌کنند و هر شب در نشست مربوطه حضور می یابند و پایش و رصد روزانه امور اربعین در دستور کار این قرارگاه قرار می گیرد.
استاندار ایلام با اشاره به اینکه با اقدامات و پیگیری های شهرداری ایلام ورودی و خروجی شهر ایلام و کمربندی شرقی ایلام ساماندهی شده است، تصریح کرد: سایت چغاسبز شهر ایلام برای زائران اربعین ساماندهی شده و تا روز دوشنبه نسبت به نصب آبسرد کن و نصب چادر ها در این سایت اقدام می‌شود.
بهرام‌نیا با اشاره به اینکه از امروز مدیریت چغاسبز به عهده فرماندار ایلام خواهد بود، اضافه کرد: تا به امروز ۶۲۵ چراغ نصب، ۱۵۰ سکو و نشیمن در این سایت برای اسکان زوار ایجاد و جاده آن تکمیل و ۵ کیلومتر شبکه برق جدید نیز راه اندازی شده و ۱۰ کیلومتر شبکه قدیم اصلاح گردیده است.
وی با بیان اینکه سایت چغاسبز با وسعت ۳۲ هزار متر مربع در اختیار زوار قرار گرفته و پس از اربعین مهیا استفاده گردشگران است، گفت: با استفاده از ظرفیت اربعین اقدامات زیادی انجام شده و تاکنون حدود ۸ میلیارد تومان در این سایت هزینه گردیده است.
رئیس ستاد اربعین استان در ادامه خواستار گسترده‌تر شدن حجم تبلیغات محیطی و نصب تابلوها با محتوا شعائر اسلامی در مسیر ایلام به مهران و تمامی شهرستان های زائر پذیر و پایانه مرزی مهران شد،افزود:حاشیه مواکب و ورودی شهرهای زائر پذیر باید مرتب و تنظیفات رعایت شود و لازم است همه فرمانداران در این زمینه وارد عمل شده و مهیای اربعین شوند.
وی در ادامه خواستار برنامه‌ریزی لازم در امور پشتیبانی اربعین شد و گفت: روزانه باید مشخص شود که چقدر غذا در شهرستان مهران طبخ شده است و چه میزان غذا برای زوار نیاز داریم و مدیریت توزیع آب در مهران متمرکز است و با وزارت نیرو است و تمامی دستگاه های اجرایی و نهاد ها باید آب معدنی را تحویل آبفا دهند و آبفا و مجموعه وزارت نیرو نیز وظیفه توزیع را برعهده دارند.
دکتر بهرام نیا در ادامه خواستار حذف بروکراسی در امور اربعین شد و افزود: در اربعین نه تنها نیازمند کار و تلاش جهادی و بصورت شبانه روزی هستیم بایست بروکراسی بر سر راه اربعین حذف کنیم و موانع را از سر راه نیز برداریم و همه مدیران بایست برای رضایتمندی زوار تمام وقت پای کار باشند و هر نیاز و کمبودی وجود دارد به موقع به اطلاع دستگاه های متولی برسد.
رئیس ستاد اربعین استان با بیان اینکه فرماندهی واحد در اربعین در دستور کار است و هر کمیته بایست در حوزه مسئولیت خود فعالیت کند و وحدت و انسجام در اربعین نیز حفظ شود، گفت: ۱۶۰ گیت خروجی و ورودی کشور در مرز مهران وجود دارد که هر دو ثانیه یک زائر عبور می دهیم و اما از گیت های عراق به دلیل مشکل اینترنت ۲ دقیقه به طول می انجامد که برای رفع این مشکل تعداد گیت ها رو افزایش خواهند داد.
همچنین فرمانده انتظامی استان ایلام از صدور بیش از۱۰ هزار جلد گذرنامه در این استان خبر داد و گفت: در طول یک ماه گذشته در پلیس گذرنامه ایلام بیش از ۱۰ هزار جلد گذرنامه ویژه زائران اربعین حسینی صادر شده که انتظار می رودک که زائران مدارک مسافرتی خود را هنگام حرکت از مبدأ بررسی کنند.
سردار دلاور القاصی مهر با بیان اینکه پلیس گذرنامه برای سهولت در امورات زائران اربعین حسینی به صورت ویژه صدور و تمدید گذرنامه را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: زائران اربعین حسینی برای سهولت در تردد خود از پایانه مرزی، بایستی از قبل و درهمان استان و شهرستان محل سکونت مدارک خود را آماده کرده و پس از حصول اطمینان از مدارک معتبر، به مرز مراجعه کنند.
فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه زائران اربعین حسینی می بایست صدور و تمدید گذرنامه و درخواست برگه موقت را در همان محل سکونت خود پیگیری کنند، تصریح کرد: تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ جلد گذرنامه در این استان تمدید شده و کسانی که صدور گذرنامه آنان از شهریورماه ۹۱ به بعد است می توانند در استانها به مراکز گذرنامه و در شهرستانها به پلیس امنیت عمومی جهت تمدید آن مراجعه کنند.
سردار القاصی مهر با بیان اینکه برابر تصمیمات ستاد اربعین کشور و برای سهولت در خروج زائران اربعین حسینی برگ تردد ویژه زائران نیز توسط پلیس گذرنامه انجام می شود،گفت: زائران عزیز، بحث صدور، تمدید و دریافت برگه تردد موقت را در استانها و شهرستانهای محل زندگی خود پیگیری کرده و پس از دریافت مدارک معتبر به مرز مراجعه کنند.
وی به شرایط صدور برگ تردد ویژه زائران اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: زائران اربعین حسینی می‌توانند با مراجعه به پلیس +۱۰ محل سکونت و ثبت درخواست، صدور برگ تردد خود را پیگیری کنند که پس از ثبت درخواست توسط زائر، ظرف ۴۸ ساعت برگ تردد به آدرس اعلامی محل سکونت ارسال خواهد شد و اعتبار این برگه تردد که ویژه ایام اربعین حسینی صادر می شود تا پایان ماه صفر است.
فرمانده انتظامی استان از استقرار عوامل انتظامی و پلیس راه در محورهای مواصلاتی استان به منظور تامین امنیت و کنترل تخلفات حادثه ساز خبر داد و اظهار داشت: عوامل پلیس راه علاوه بر حضور شبانه روزی در جاده های استان، از طریق دوربین های هوشمند تخلفات رانندگان را ثبت و کنترل می کنند و با هرگونه هنجارشکنی برخورد می کنند.
فرمانده انتظامی استان گفت:با توجه به افزایش ۴۵ درصد تردد خودروها در محورهای استان، گشت های هدفمند پلیس در مسیر تردد زائران اربعین حسینی استقرار و افزایش خواهد یافت،گفت: از ابتدای ماه صفر شاهد افزایش ۴۵ درصدی تردد خودروها بودیم که نشان دهنده حجم ورودی خودروها به محورهای مواصلاتی استان ایلام برای شرکت در اربعین حسینی (ع) است.
سردار القاصی مهر از رانندگان خواست به لحاظ حجم ترددهای پر حجمی که در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی مهران وجود دارد حتماً مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، افزود: رانندگان و زائران عزیزی که در محورهای مواصلاتی استان تردد می‌کنند سرعت، دقت، انحراف به چپ، نبستن کمربند ایمنی و استفاده از تلفن همراه را که همگی می توانند به تنهایی خسارات جبران ناپذیری را ایجاد کند، نداشته باشند تا سفر ایمن و بدون حادثه ای را برای خود و دیگران رقم بزنند.
وی اظهار داشت: زیرساخت‌ها شاهد تغییرات عمده ای است و پیمانکاران مشغول فعالیت های جدیدی در محورهای مواصلاتی هستند و طبیعی است امکان تصادف وجود دارد که تاکید می کنم رانندگان با صبر و حوصله و به دور از عجله و شتاب رانندگی کرده و به توصیه‌ها و هشدارهای پلیسی و تابلوهای راهنمایی در مسیر توجه کنند.
سردار القاصی مهر ابراز امیدواری کرد که دستگاه های ذیربط که مشغول بازسازی در مسیرهای ارتباطی هستند هر چه سریعتر طرح های خود را به اتمام برسانند و پلیس نیز در مسیر گشت های خود را به صورت هدفمند افزایش خواهد داد تا شاهد تلفات و حوادث در جاده ها نباشیم.
همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام گفت: دوربین‌های نظارتی راهداری از اول تا چهارم صفر ۵۹۶ هزار و ۱۹۳ تردد خودرو در محورهای مواصلاتی این استان ثبت کرده اند که این‌ میزان تردد وسایل نقلیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد افزایش را نشان می دهد.
سید زاهدین چشمه خاور با اشاره به اینکه طی این مدت از ۱۷ تا ۲۰ شهریور ماه سال جاری ۶۰ هزار و۸۳ خودرو وارد استان و ۵۲ هزار و ۸۰۱ خودرو نیز از استان خارج شده است، افزود: بیشترین میزان تردد در این مدت در محور ایلام – مهران است.
چشمه خاور با اشاره به تردد زائران از مرز مهران طی امروز جمعه گفت: از ساعت ۱۲ دیشب تا یک ساعت پیش ۳۱ هزار نفر از مرز خارج شده اند.
همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: آبفای استان از ابتدای سال تاکنون با رویکردی جهادی سعی در آماده نمودن زیرساخت های اربعین برای ارائه خدمت در خور زائرین نموده است.
پرویز ناصری افزود: اجرای سپتیک فاضلاب و ۲۰ کیلومتر خط انتقال رفت و برگشت، عملیات اجرایی پروژه احداث مخزن ۱۰۰ متر مکعبی پارکینگ اربعین و ۴ کیلومتر خط انتقال آب به آن، نصب یکدستگاه کلرسنج آنلاین در پایانه مرزی مهران، آبرسانی به محل اسکان اضطراری اربعین حسینی واقع در پارک چغا سبز ایلام و تامین آب برای ۳۰۰ هزار نفر در روز و غیره از مهمترین اقدامات آبفای استان برای اربعین ۱۴۰۱ است.
وی اظهار داشت: تمام توان، تجهیزات و امکانات شرکت برای ارائه خدمت به زوار اربعین حسینی(ع) بکار گرفته خواهند شد تا زائرین هیچگونه دغدغه ای نداشته باشند.

  • نویسنده : محمدکریم ویسی