مستند برداشت نمک در ایلام تولید شد
مستند برداشت نمک در ایلام تولید شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام از تولید مستند برداشت نمک در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، “عبدالمالک شنبه‌زاده” امروز ۳ آذر ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: برداشت نمک و باورهای مربوط به آن (خوالین) یکی از مراسمات پرزحمت و پرمشقت و در عین حال زیبا و پر مفهومی است که در سال ۱۳۹۸ به شماره ۱۹۸۴ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: اهمیت این پرونده ثبتی به حدی جذاب بود که از طرف وزارتخانه تصویب شد که مستند این مراسم به وسیله کارگردان خوب و توانمندی به‌نام آقای سروش اوکار کارگردانی شود.

شنبه‌زاده تصریح کرد: مقدمات کار و پژوهش‌های میدانی و ثبتی که از سوی کارشناسان معاونت میراث فرهنگی در اختیار این کارگردان قرار گرفت و مستندسازی مراسم برداشت نمک در استان انجام شد.

وی ادامه داد: مراسم خوالین یا نمک لان نام معادنی از نمک در کوهستان‌های استان ایلام است. تپه‌های دور گرمسیر به برکت این سفره‌های نمکین با قدوم بهار آور مردمان این دیار آشناست و هر ساله با آمدن بهار آدم‌ها و دام‌ها نمک‌گیر این خوان خوالین هستند.

شنبه زاده در پایان افزود: برداشت نمک از این معادن به‌دلیل سختی‌های فراوان همواره به شکل گروهی انجام می‌شود به همین دلیل در هر سفر، جمعیتی از عشایر و دامداران برای برداشت نمک همدیگر را همراه می‌کنند.

  • نویسنده : الهام مهدیان
  • منبع خبر : روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام