مسئولان کجایند؟ / مردم ایلام چگونه از کرونا پیشگیری کنند؟
مسئولان کجایند؟ / مردم ایلام چگونه از کرونا پیشگیری کنند؟
ایرج ملکی/ استان ایلام در زمینه های مختلف اقتصادی با مشکلات عدیده ای روبرو می باشد و امروزه اقلامی که گفته می شود برای پیشگیری از بیماری کرونا مفید است، یا وجود ندارند و یا در معدود جاهایی که وجود دارد مردم با قیمت های سرسام آوری مواجه می شوند که توانایی خرید آنها را ندارند.

دانشگاه علوم پزشکی استان شفاف سازی کنند چرا الکل، ماسک، ضدعفونی در داروخانه های سطح شهر وجود ندارد و یا اگر موجود است چرا به مردم نمی دهند؟

شیوع بیماری کرونا در برخی استان‌های کشور دیده می شود و مردم استان تلاش می کنند به شیوه های مختلف از این بیماری پیشگیری کنند ولی متأسفانه امکاناتی وجود ندارد و مردم استرس دارند که مبادا به بیماری مبتلا شوند و این خود از کرونا کشنده تر است، انتظار می رود که دانشگاه علوم پزشکی ایلام با نظارت بر داروخانه ها، زمینه تهیه آسان اقلام مورد نیاز  را برای مردم فراهم کند.

می گویند که  “پیشگیری همیشه بهتر از درمان است”. ولی این استان، همیشه در همه زمینه ها کلمه نامبارکی به نام محرومیت را یدک می کشد و برخی از دلالان و بازاریان غیر منصف هم از اسم این بیماری سوء استفاده کرده و قیمت کالاهای مورد تقاضا را چند برابر افزایش داده اند و کسی هم نیست که به داد مردم رسیده و مشکل آنها را حل کند ولی از لحاظ آمار و ارقام، همیشه « همه چیز گل و بلبل است». اما در بین مردم این چنین نیست.

قیمت میوه جات، سیر، برنج ، چای و هزاران مورد دیگر نسبت به چند روز گذشته افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. چرا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به این مسئله ورود نمی کند؟ به عنوان مثال قیمت سیر نسبت به چند روز گذشته افزایش سرسام آوری داشته و به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، مگر چه شده که قیمت اجناس مورد نیاز مردم آنهم در ایام عید نوروز، چند برابر دیگر استان های کشور است؟

اقلامی که وزارت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری مفید و موثر دانسته، در چند روز گذشته افزایش قیمت چند برابری را تجربه کرده است که اکثر مردم توانایی خرید آنها را ندارند، به یقین اگر نظارت بیشتر شود و مردم نیز مجبور به خرید از آنها نشوند شاهد قیمت منصفانه این اقلام خواهیم بود.

هر چند طبق گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، تاکنون هیچ کس در این منطقه به بیماری کرونا مبتلا نشده است، اما مردم می بایست پیشگیری های لازم را انجام دهند. از طرف دیگر برای این موضوع نیاز به وسایل و امکاناتی است که متاسفانه در این استان یافت نمی شود، آیا این از بی برنامه گی مسئولان ذیربط نیست؟

برخی افراد حتی از تهیه مایحتاج اولیه زندگی عاجز و درمانده اند و شایعات موجود در مورد این بیماری بیشتر آنان را نگران کرده و امید به زندگی ندارند.

مردم استان در سر در گمی به سر می برند، نه امکاناتی هست برای پیشگیری و نه مسئولی هست که به آنها جواب قانع کننده ای دهد و از طرفی همه رسانه ها اعم از صدا و سیما، خبرگزاری ها، پایگاه های خبری،  فضازی مجازی و غیره در مورد این بیماری هشدار می دهند و مردم نگران خود و خانواده هایشان هستند. انتظار می رود که استاندار ایلام و مسئولان قضایی استان ورود کند تا مشکلات مردم حل شود.

  • نویسنده : ایرج ملکی