قلعه والی ایلام مرمت و بازسازی می شود
قلعه والی ایلام مرمت و بازسازی می شود
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: با اختصاص ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، عملیات اجرایی مرمت و بازسازی بخش‌هایی از قلعه تاریخی والی ایلام که دچار فرسودگی بیشتری است، توسط استادکاران آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، “عبدالمالک شنبه زاده” با اشاره به اینکه قلعه والی یکی از مهمترین آثار تاریخی استان می باشد، اظهار کرد: این قلعه که در شهر ایلام واقع شده است به موزه مردم شناسی نیز تبدیل شده و هم اکنون نیز برنامه ریزی و اقدامات لازم برای  مرمت و ساماندهی آن انجام گرفته است .

وی گفت: این قلعه در زمینی به مساحت چهار هزار و ۶۸۷ مترمربع احداث شده که از این مقدار زمین، به مساحت یک هزار و ۷۹۲ مترمربع در ضلع جنوبی آن فضای سبز باقی مانده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام تصریح کرد: مرمت و بازسازی قلعه والی توسط استادکاران سنتی و خبره و با نظارت کارشناسان این اداره‌کل استان آغاز شده است.

وی افزود: عملیات اجرایی که برای مرمت قلعه والی (موزه مردم‌شناسی) شهر ایلام انجام می‌شود، شامل تعمیرات موضعی بخش‌های آسیب‌دیده، بندکشی دیوارها، آجرفرش، پشت‌بام، سفیدکاری، نازک‌کاری، رنگ‌آمیزی در و پنجره و … است.

شنبه‌زاده عنوان کرد: قلعه والی که نمادی از فرهنگ و هنر استان است مربوط به دوران قاجار می باشد و بنای آن به شماره ۱۷۹۸ در تاریخ ۷۶/۹/۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و هم‌اکنون موزه مردم‌شناسی در این بنا دایر است و مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

  • نویسنده : الهام مهدیان