فضای مجازی راهی به انتخاب آگاهانه
فضای مجازی راهی به انتخاب آگاهانه
✍️مجتبی تابش

اندک اندک به جمعه سرنوشت ساز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نزدیک می شویم. در این دوازده انتخابات مجلس شورای اسلامی، استان ایلام به واسطه تعصب به نظام اسلامی، انقلابی بودن، پایبندی به خون شهدا و نیز اعتقاد به انتخاب اصلح، یکی از استان‌های پیشتاز مشارکت در کشور بوده و هست
از پیامدهای انتخاب صحیح و با مشارکت بالا انتخاب افرادی قدرتمند مانند زنده‌یاد کرمی بود که مقتدر و توانمند در مجلس شورای اسلامی پشتیبان استان بود و محرومیت های به‌جا مانده از دوره‌های پیشین را فریاد زد.
صدا وسیما بواسطه بهره‌مندی از امکانات رادیو و تلویزیون با اجرای برنامه‌های متنوع مناظره و برنامه‌های مختلف انجام گرفته نقشی پر رنگ در تبلیغات و ایجاد بستر لازم برای مشارکت حداکثری را به خود اختصاص داده است.
رسانه‌های چاپی مانند روزنامه‌ها و هفته نامه‌ها بواسطه تخصصی بودن نگارش‌ها به انجام تحلیل‌ها و گزارش‌های گوناگونی پرداخته‌اند که متاسفانه به دلایلی چون در دسترس نبودن همگانی و هزینه بر بودن از مخاطبین خاص بهره مند هستند و از اقبال تبلیغات مختصرتری بهره‌مند بودند.
در تبلیغات انتخاباتی این دوره نقش فضای مجازی و خصوصا فضای مجازی فیلتر شده نقشی پر رنگ و غیر قابل انکار در حال اجراست.
پلتفرم های فضای مجازی به واسطه تنوع امکانات و جمعیت کثیر مخاطبان ،با وجود محدودیت و ممنوعیت فیلترشکن، به کمک انتخابات حداکثری، تبلیغات و معرفی نامزدها آمده‌اند.
این روزها شاهد تشکیل چندین گروه در بستر فضای مجازی هستیم که اکثر جمعیت استان را تحت پوشش تبلیغات انتخابات مجلس قرار داده است و این نقش تبلیغاتی پر رنگ و غیر انکار است. حضور فضای مجازی باعث کاهش نیاز به چاپ پوستر و همچنین تشکیل جلسات خانه به خانه که به نوعی همگان را با چالش هایی در انتخاب آزادانه مواجه می کرد شده است.
امید است تدابیری اندیشیده شود که در جهت رضایت متقاضیان استفاده از فضای مجازی و ایجاد رقابت میان سازندگان پلتفرم‌های عمومی دسترسی عموم به این برنامه‌ها آسان‌تر شود.