زنان و دختران در معرض آسیب با ارائه آموزش های شغلی و مهارتی و دریافت تسهیلات مورد حمایت قرار می گیرند
زنان و دختران در معرض آسیب با ارائه آموزش های شغلی و مهارتی و دریافت تسهیلات مورد حمایت قرار می گیرند
مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: دختران و زنانی که در معرض آسیب قرار دارند با پذیرش در مرکز خانه ی سلامت بصورت روزانه تحت آموزش های شغلی و آموزش های مهارتی و توانمندسازی قرار گرفته و با پرداخت تسهیلات شغلی مورد حمایت قرار می گیرند.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام: «حسین نورعلیوند» در نشست مجازی کارگروه کار، کرامت و پاسخگویی در پاسخ به سوال خبرنگار ما با این موضوع که” بهزیستی به عنوان یکی از متولیان حمایت از زنان و دختران در معرض آسیب چه برنامه های اجرایی در دستور کار خود دارد؟ ” اظهار داشت: حمایت از زنان و دختران در معرض آسیب از وظایف تخصصی سازمان بهزیستی است که توسط اورژانس اجتماعی انجام می شود.

وی افزود: در سازمان بهزیستی کسانی که در معرض آسیب هستند و از طریق مختلفی مانند؛ مراجعه به مرکز، تماس با خط ۱۲۳ یا از طریق مددکاران سازمان شناسایی می شوند که در معرض آسیب هستند را رها نمی کنیم، و به مرکز خانه ی سلامت که در شهر ایلام داریم معرفی و برای آنها تشکیل پرونده داده می شود.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه تعداد افرادی که هم اکنون از خانه سلامت خدمات دریافت می کنند ۵۰ نفر هستند که بصورت روزانه تحت آموزش های شغلی، مهارتی و توانمندسازی قرار می گیرند، عنوان کرد: بعضی از این افراد که مهارت های لازم را فرا می گیرند با استفاده از تسهیلاتی که بازپرداخت می شود می توانند شغلی را برای خود ایجاد کنند و خیلی از آنها از محل سرمایه کاری که از محل اعتبارات دفتر زنان و خانواده که تقریبا ۱۸ میلیون تومان بلاعوض است می توانند چرخ خیاطی برای کار تهیه کنند که هزینه آن توسط اداره کل بهزیستی ایلام پرداخت می شود تا بتوانند ضمن ایجاد شغلی برای خود از در معرض آسیب بودن خارج شوند.

وی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به پرسش های دیگر خبرنگاران اظهار داشت: تعداد زنان سرپرست خانوار شامل کسانی که همسر آنها طبق کمیسیون های پزشکی از کارافتاده یا بد سرپرست باشد و یا شوهر معتاد یا بیمار روانی دارند و کسانی که خودسرپرست هستند، تعداد ۷ هزارو ۲۰۰ نفر را شامل می شوند که تحت پوشش سازمان قرار داشته و مورد حمایت قرار می گیرند.

نورعلیوند با اشاره به جمع آوری مرکز ترک اعتیاد بانوان در ایلام در سنوات گذشته به علت عدم استقبال از این مرکز، گفت: اگر مواردی باشد با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری بوسیله اورژانس به مراکز استانهای همجوار ارجاع داده می شوند که سال گذشته چندین مورد داشتیم که اینها را به مراکز لرستان و کرمانشاه ارجاع دادیم.

وی شاخص ترین اقدامات انجام گرفته در بهزیستی در دولت سیزدهم را در حوزه اشتغال دانست و تاکید کرد: افزایش تسهیلات اشتغالزایی به دو برابر و سه برابر افزایش پیدا کرده و در بحث استخدام دولتی نیز بی سابقه بوده است که ۴ هزارو ۳۰۰ نفر مجوز استخدام صرفا مخصوص معلولین الزام به اجرای قانون ۳ درصد از خدمات شاخص در این حوزه بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه سهم کمک بلاعوض مسکن برای معلولین دو برابر افزایش پیدا کرده است، افزود: در بحث مسکن و امکانات زندگی، یکی از مؤلفه های توانمندسازی و تاکیدی که این دولت دارد در خصوص مسکن معلولین و مددجویان است.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم نسبت به دولت های گذشته اقدامات زیادی انجام گرفته بدین صورت که سهم کمک بلاعوض مسکن دو برابر افزایش پیدا کرده که برای مددجویان و خانواده های دارای تک معلول ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و بعلاوه انشعابات آب و برق و گاز رایگان و برای دو معلول روستایی ۱۵۰ میلیون تومان و شهری ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود که این موارد نسبت به دولت گذشته افزایش صددرصدی داشته است.

نورعلیوند به اقدامات انجام شده برای سهولت در تردد معلولین و بخصوص در معابر عمومی که مانع اصلی حرکت معلولین و روشندلان است اشاره و عنوان کرد: در این زمینه معابر سطح شهر که طبق ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین مصوب سال ۹۶ مجلس است و الزامات قانونی هم دارد و برای تمامی مدیران لازم الاجراست، باید معابر شهری امکانات تفریحی و اداری به گونه ای تعبیه شود که معلول بتواند براحتی مانند سایر افراد عادی از این امکانات استفاده کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکهزار و ۲۵۲ بیمار اعصاب و روان تحت پوشش این نهاد حمایتی در استان قرار دارند، گفت: از این تعداد بیمار اعصاب و روان ۱۵۲ خانم و آقا در دو مرکز شهر ایلام نگهداری می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه با توجه به در نوبت بودن تعدادی از بیماران اعصاب و روان جهت نگهداری در مراکز تحت پوشش و تلاش برای راه اندازی یک مرکز جدید دیگر، افزود: هم اکنون ۵۷۴ معلول ضایعه نخاعی و افرادی که دارای معلولیت ذهنی، اعصاب و روان و جسمی حرکتی شدید هستند از این نهاد حمایتی کمک هزینه پرستاری دریافت می کنند.

نورعلیوند با اشاره به اینکه ۴۹ هزار و ۵۰۰ نفر تحت حمایت خدمات این سازمان به‌صورت مستقیم قرار دارند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۹ هزار معلول و مابقی در حوزه اجتماعی یا به عنوان شوهر از کار افتاده یا زن سرپرست خانوار یا خانواده های دارای چندقلو که در حال حمایت هستند.

  • نویسنده : الهام مهدیان