روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، نمونه استانی و کشوری شد
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، نمونه استانی و کشوری شد
الهام مهدیان/ مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام یک تنه پاسخگوی بیش از 200 نفر اهالی رسانه استان اعم از خبرگزاری ها، پایگاه های خبری، روزنامه های کثیرالانتشار، هفته نامه های محلی و فضای مجازی می باشد که بدلیل تسلط و اشرافیت کامل بر حوزه کاری خود ، خوشبختانه در استان و سطح ملی به عنوان، روابط عمومی نمونه انتخاب شده است.

به جای شکایت از رسانه ها، تعامل پیشه کرد تا هم شأن رسانه حفظ شود و هم بتواند به دیگر همکاران خود در دستگاههای اجرایی بگوید؛ دوستی، محبت و تعامل سازنده باعث بیان عملکرد مثبت و عدم انتقاد سازنده از دولتی است که بدون جهت و بی دلیل مورد هجمه های غیر منطقی برخی رسانه ها قرار می گیرد.
وی با این شیوه، کلمه “ما می توانیم” را در روابط عمومی زنده کرد و هم اکنون برای تحقق این موضوع مهم تلاش خود را دو چندان کرده است.
خبر روابط عمومی برتر در استان و حتی در مجموعه کل کشور برای خانمی که شب و روز برای معرفی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در زمینه های مختلف تلاش می کند، کمترین تقدیر است و می بایست به پاس این همه تلاش و فداکاری، به نحوی مقتضی از وی قدردانی شود تا مشوقی باشد برای سایر روابط عمومی های دیگر دستگاههای اجرایی استان.
روابط عمومی برتر در استان و در سطح روابط عمومی های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تنها گوشه ای از خدمات خانم ” معصومه علی محمدی” است که تعامل مناسب با اصحاب رسانه و خبرنگاران، تسلط و اشراف بر حوزه کاری، تعامل و همفکری با مدیران شهرستان های تابعه در راستای معرفی جاذبه های مناطق مختلف استان ایلام و انعکاس مناسب و به موقع فعالیت ها و عملکرد اداره کل میراث فرهنگی استان از جمله عوامل این انتخاب بوده است.

هیچگاه تلفن شخصیش خاموش نیست و تا پاسی از شب جوابگوی اهالی رسانه و حتی آحاد مختلف مردم است، با جدیت اخبار اداره متبوع را دنبال می کند و حتی برای ادارات شهرستان ها در حوزه اطلاع رسانی نیز برنامه ریزی منطقی کرده است.
خانم علی محمدی از بدو ورود به حوزه روابط عمومی، تغییرات قابل توجهی در حوزه اطلاع رسانی ایجاد کرده است و تعداد قابل توجهی از اصحاب رسانه استان از عملکرد مثبت آن، رضایت دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: از آنجایی که این سازمان در سه حوزه مهم میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کند دارای منابع و خوراک خبری بیشتری است و این مهم باعث شده است که روابط عمومی، در این عرصه خوش بدرخشد.
“عبدالمالک شنبه زاده” با اشاره به اینکه مسئول روابط عمومی این سازمان در زمینه های مختلف اطلاع رسانی تلاش های قابل توجهی کرده است، افزود: روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی بین سازمان و آحاد مختلف جامعه می بایست نقش خود را بدرستی انجام دهد.
وی اظهار داشت: این سازمان برای معرفی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان برنامه های متنوعی در دستور کار قرار داده و به یقین نقش روابط عمومی در این زمینه پر رنگ بوده است.
وی با اشاره به اینکه مسئول روابط عمومی این سازمان در بین دستگاههای اجرایی استان و همچنین در بین ادارات وزارتخانه به عنوان روابط عمومی برتر شناخته شده است، تصریح کرد: تخصص ، تجربه و تعامل با اصحاب رسانه، پاسخگویی و غیره از خصوصیات مسئول روابط عمومی این سازمان است که انتظار می رود تلاش خود را در حوزه اطلاع رسانی در این سه حوزه مهم، دوچندان کند.

همچنین مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به اینکه افرادی که در حوزه روابط‌ عمومی کار می‌کنند باید ذاتا به کار روابط عمومی علاقه‌مند باشند،گفت:کار روابط عمومی کاری تمام وقت است و زمان و ابزار مشخص اداری برای این کار تعریف نشده و نباید آن را به عنوان کاری در چارچوب وقت اداری تعریف کرد.
“معصومه علی محمدی” در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما افزود: زمانی که مدیرمجموعه، اهمیت کار در این حوزه را درک کرده باشد و نسبت به علم و فن و هنر روابط عمومی دارای شناخت و وسعت نظر باشد می توان به موفقیت روابط عمومی و در حقیقت موفقیت آن سازمان خوش بین بود.
وی در خصوص نحوه انتخاب روابط عمومی نمونه، اظهار داشت: مواردی که در ارزیابی وزارت بیشتر مورد توجه قرار گرفته،در زمینه اخبار روزانه و بازتاب آنها در رسانه های ملی، استانی و همچنین معرفی استان در زمینه سه حوزه میراث فرهنگی،گردشگری،صنایع دستی و غیره بوده است.
وی اظهار داشت: تلاش شبانه روزی در تمامی حوزه ها به خاطر تعهد وجدانی و کاری که احساس می‌کردم باعث شد با وجود مسائل مختلف بتوان وظیفه محول شده را تا حد قابل قبولی پیش ببرم.
وی به تلاش همه جانبه در مسیر چهارچوب و وظایف مشخص شده در حوزه روابط عمومی اشاره و تصریح کرد: تنظیم، اطلاع رسانی و برگزاری نشست ها و کنفرانس های خبری، تهیه، تنظیم و صدور اطلاعیه، بیانیه و مواضع رسمی اداره کل، پاسخگویی به سوالات و مراجعات خبرنگاران و اصحاب رسانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز با لحاظ نمودن سطح و طبقه بندی اخبار و اطلاعات اداره کل ، تهیه فیلم، عکس و گزارش خبری از مراسم ها، پوشش خبری و رسانه ای نشست ها، دیدارها و نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای داخلی و خارجی اداره کل تنها بخشی از اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.
وی ادامه داد: همچنین بررسی مستمر اخبار و رویدادهای اداره کل در خبرهای روزانه مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی، ارسال اخبار برای رسانه ها بر اساس آیین نامه مدون، شناسایی و بررسی وضعیت خبرگزاری ها و مطبوعات به لحاظ تاثیرگذاری ، تیراژ و میزان مخاطب و بررسی درخواست های مصاحبه با مسئولان سازمان و اولویت بندی آن ها، دریافت محورها و سوالات اصلی مصاحبه ها و تنظیم پاسخهای پیشنهادی، هماهنگی های لازم به منظور حضور مسئولان سازمان در خبرگزاری ها و مطبوعات و کنترل اخبار منتشره اداره کل در رسانه ها ، تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران، خبرگزاری ها و مطبوعات، رصد روزانه اخبار اداره کل و تهیه بولتن خبری روزانه، تلاش در جهت شناسایی و معرفی برنامه های مربوط بهNGO ها و مراکز مختلف اداره کل از دیگر اقدامات در سال گذشته بوده است.
مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ابتدای تاسیس، دارای چشم‌انداز، اهداف، سیاست‌های کلان، اساسنامه و منشور اخلاقی بوده و در همین راستا تمام سعی خود را در خصوص اجرای وظایف مربوط به استان با تمام توان اجرایی نموده ام.

علی محمدی افزود: تلاش برای دست یافتن به جایگاه واقعی استان و در مجموع کشورمان ایران در جهان به عنوان یکی از غنی‌ترین، کهن‌ترین و تأثیر گذارترین فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری، با ویژگی‌های طبیعی کم نظیر و برخوردار از تعاملی سازنده و الهام بخش در عرصه بین‌المللی اقدامات قابل توجهی است که به انجام رسیده است.
وی اظهار داشت: بهره مندی از گردشگری پر رونق در استان با معرفی محصولات متنوع صنایع دستی، بازارهای سامان یافته، نمایشگاه ها و خدمات استاندارد شده و دست یافته به جایگاه برتر گردشگری و شناسائی و مستند سازی میراث فرهنگی،میراث طبیعی، هنرهای سنتی ،صنایع دستی و جاذبه های گردشگری استان و شناخت گستره جغرافیائی، پژوهش و عمق یابی دوره های تاریخی, معرفی و حمایت از فرهنگ، هنر و تمدن ایلام باستان از دیگر اقدامات و دستاوردهای روابط عمومی در طول سال گذشته بوده است.
وی ادامه داد: همچنین معرفی ارزشها و ظرفیتهای نهفته در میراث فرهنگی، میراث طبیعی، دانش و هنرهای سنتی و صنایع دستی و گردشگری ایلام در کشور و سطح ملی، منطقه ای و جهانی، نهادینه سازی ارزشهای میراث فرهنگی، هنرهای سنتی و طبیعی استان، حفظ و تقویت آموزشهای رسمی و تخصصی و ارتقاء آگاهی عمومی، مسئولیت همگانی و مشارکت حداکثری مردم در حفاظت و بهره برداری خردمندانه از آنها، معرفی و حمایت از تنوع محصولات گردشگری و صنایع دستی استان و خلق مزیتهای جدید به منظور پاسخگوئی به بازارهای هدف و معرفی و حمایت همه جانبه از ایده ها، توانایی ها و استعداد های موجود و بهره گیری از روشهای نوین تبلیغات، بازاریابی و ارائه بسته های متنوع در زمینه های مختلف مرتبط از دیگر اقدامات این حوزه بوده است.

  • نویسنده : الهام مهدیان
  • منبع خبر : پایگاه خبری جزمان