راهپیمایی اربعین به دلیل شیوع کرونا لغو شد
راهپیمایی اربعین به دلیل شیوع کرونا لغو شد
حجت الاسلام احمدی با تاکید بر حفظ سلامت مردم ایران و عراق، گفت: راهپیمایی اربعین سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران و عراق لغو شد.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام به نقل از خبرگزاری شبستان، «حجت الاسلام حمید احمدی» صبح امروز ( ۲۵ شهریور) در نشست خبری تشریح برنامه های کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین که در سالن وحدت سازمان حج و زیارت برگزار شد، گفت: راهپیمایی اربعین سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران و عراق لغو شد.

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین افزود: با توجه به لغو راهپیمایی اربعین در ایران و عراق، آیین های مذهبی و فرهنگی در سراسر کشور جایگزین این مراسم خواهد شد.

وی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین ۹۹ با هدف حفظ سلامت مردم و جلوگیری از گسترش کرونا، لغو شده است، خاطرنشان کرد: مراسم های مذهبی و فرهنگی جایگزین راهپیمایی اربعین با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین افزود: مراسم ها و آیین های فرهنگی و مذهبی اربعین امسال با شعار «حسین (ع۹ سفینه نجات است» در ایران و کشورهای دیگر به صورت مجازی برگزار می شود.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به برگزاری ۲۰ عنوان برنامه فرهنگی و مذهبی جایگزین راهپیمایی اربعین حسینی، گفت: برنامه های فرهنگی و مذهبی در بخش های مختلف نظیر مداحی، سخنرانی، برنامه های فرهنگی به صورت مجازی برگزار می شود.

وی با اشاره به عضویت ۲۸ نهاد در کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، یادآور شد: ۷۰ نهاد مردمی و دولتی در برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی اربعین حسینی مشارکت دارند.

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی برگزار می شود. بازنمایی موکب ها، برنامه های فرهنگی و مذهبی ویژه کودکان و نوجوانان و پویش های مختلف فرهنگی و مذهبی نیز خواهیم داشت.

وی با اشاره به نقش مردم در برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی، خاطرنشان کرد: اگر به مردم اطلاعات و اخبار درست بدهیم، خودشان مراسم اربعین را مدیریت کرده و به پیش خواهند برد.

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، حفظ سلامت مردم را از اولویت های امنیت ملی برشمرد و گفت: حفظ سلامت و امنیت مردم ایران و کشور میزبان در اولویت قرار دارد. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر تکریم مردم عراق به عنوان میزبان و حفظ جایگاه حاکمیت این کشور تاکید داشته اند.

وی درخصوص برنامه های ویژه جاماندگان اربعین در ایران، گفت: سال های گذشته برای جاماندگان راهپیمایی اربعین حسینی، برنامه های مختلفی پیش بینی شده بود اما امسال این راهپیمایی ها را داخل کشور نخواهیم داشت و تجمعاتی برای قرائت زیارت اربعین در برخی از بقاع متبرکه و میادین و فضاهای سرباز به مدت کوتاه خواهیم داشت.

حجت الاسلام احمدی درخصوص شایعاتی که در فضای مجازی برای تفرقه افکنی میان ایران و عراق مطرح است، گفت: دست هایی در کار است تا بین ملت ایران و عراق تفرقه ایجاد کنند. درحالیکه اتفاق خوبی که در اربعین رقم خورد، ذهنیت تاریخی منفی که وجود داشت، در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی حذف شد یا خیلی کمرنگ شد.  

وی گفت: در مراسم راهپیمایی اربعین ۶۰۰ هزار زائر ایرانی در خانه های مردم عراق مستقر می شوند و این اتفاق خوبی است که بین مردم ایران و عراق رقم خورده است. 

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه دولت عراق تاکنون هیچ سازوکاری برای صدور ویزا نداشته است، خاطرنشان کرد: تا امروز درخصوص نحوه حضور موکب های سلامت و اصحاب رسانه از سوی دولت عراق پاسخی دریافت نکرده ایم.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به معنویت راهپیمایی اربعین حسینی، گفت: در مراسمات اربعین حسینی باید شور حسینی وجود داشته باشد و به معنویات بپردازیم. راهپیمایی اربعین به دور از قومیت، ملیت و تفاوت های فرهنگی و در نهایت همدلی و صلح برگزار می شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری شبستان