درختان بلوط ایلام نفس راحتی می کشند
درختان بلوط ایلام نفس راحتی می کشند
محمدکریم ویسی/ ایلام: در گذشته نه چندان دور، مردمان این دیار بخصوص در مناطق روستایی و عشایری برای تهیه نان ، غذا، سوخت زمستانی و غیره از درختان بلوط استفاده می کردند و هر روزه شاهد قطع هزاران درخت در اقصی نقاط استان بودیم که با گاز رسانی به مناطق مختلف روستایی نه تنها این موارد دیده نمی شود بلکه حفاظت از آنها به فرهنگ عمومی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام به نقل از پایگاه خبری جزمان، نصب علمک گاز در دورترین نقاط روستایی استان و مناطق صعب العبور نشان از توجه دولت تدبیر و امید به مناطق محروم و کم برخوردار کشور از جمله استان ایلام برای خدمت بی منت به مردمی است که سالیان سال با سختی و مشقت برای تامین سوخت و پخت غذا و غیره در سخت ترین شرایط، تلاش کرده اند،ستودنی است.

گاز رسانی به روستاهای دور افتاده در سیروان، چرداول، ایوان ، مهران، آبدانان ، دره شهر ، دهلران ، ملکشاهی، هلیلان و بدره نشانه توجه نظام به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور است.

برخی اوقات تنها کارهای عام المنفعه به یادگار می مانند، انگار سرچشمه‌های تاریخند، نقطه عطفی که بعدها وقتی در حافظه تاریخی مردم به یاد می آیند، یاد آور دردها یا شادی ها هستند. روشن شدن مشعل های گاز در مناطق شهری و روستایی ایلام امیدهای زیادی را در بین آحاد مختلف این استان به وجود آورده و نیز زمینه توسعه مناطق را فراهم کرده است. از اجرای طرح گازرسانی به مناطق مختلف استان چند سال پیش نمی گذرد اما در همین چند سال چشمه جوشانی از تدبیر و امید در دلهای مردم منطقه محروم نظیر ایلام به وجود آورده است.

گاز رسانی به بیش از ۷۸ درصد روستاها و ۵۸ درصد شهرهای استان در دولت تدبیر و امید نشانه توجه به مناطق محروم کشور می باشد وعلاوه بر این،مهمترین هدف دولت در زمینه گاز رسانی به مناطق روستایی استان، صیانت و حفاظت از محیط زیست و نیز صرفه جویی اقتصادی جامعه و خانوارها تحول اساسی ایجاد نموده است.

 این طرح ضربتی که محصول کارگروه اندیشه و کارشناسی مدیران و دست اندرکاران شرکت گاز استان ایلام بوده که رویایی گازدار شدن مردمان این دیار در نقاط مختلف شهری و روستایی استان را فراهم کرده که شاید بتوانند گذشته های تلخ این دیار مرزی را به فراموشی بسپارد و نیز در رفع محرومیت مناطق کمتر یافته موثر باشد.

هنوز صف های طولانی کپسول های گاز در ایام مختلف سال بخصوص در فصل سرما و گرما، نبود گاز مایع و غیره در مراکز گاز پرکنی در نقاط مختلف، یادآور نبود امکانات اولیه گذشته تلخ ایلام است که این روزها با گازدار شدن همه شهرها و اکثر روستاها، کم کم به فراموشی سپرده می‌شود و این مهم زمانی تحقق می یابد که مسئولان با اجرای طرح‌های ضربتی برای گازدار شدن تمام مناطق روستایی استان تلاش کنند.

 در آن سالها، ایلامی که بر روی دریایی از گاز قرار داشت به علت عدم گازرسانی و نبود گاز مایع در مراکز گاز پر کنی،ازدحام صف‌های طولانی بخصوص در ایام خاص سال به چشم می‌خورد که مشکلاتی را برای شهروندان و مناطق مختلف روستایی ایجاد می‌کرد که امروزه با گازرسانی به مناطق مختلف شهری و روستایی استان مرتفع شده است.

افزایش ۵۷ درصدی مشترکان گاز در دولت تدبیر و امید

مدیر عامل شرکت گاز استان ایلام با اشاره به اینکه عملیات گازرسانی به ۷۸ درصد روستاها و نیز ۵۸ درصد شهرهای گازدار استان در دولت تدبیر و امید تحقق یافته است، گفت: بر اساس آمار موجود ۷۷ درصد از صنایع گازدار استان نیز در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گازرسانی شده‌اند.

“عباس شمس اللهی”، با بیان اینکه بیش از ۵۷ درصد از کل مشترکان شرکت گاز استان در دولت تدبیر و امید جذب و اشتراک‌پذیری شده‌اند، افزود: ۵۷ درصد از مجموع کل پروژه‌های اجرا شده شامل خطوط انتقال تغذیه و شبکه توزیع گاز در استان از بدو تأسیس تاکنون در این دولت به وقوع پیوسته است که به نوعی انقلاب صنعتی در سبد انرژی استان بوده است که در تأمین انرژی پایدار و ایمن، صیانت و حفاظت از محیط‌ زیست و نیز صرفه‌جویی اقتصادی جامعه و خانوارها تحول اساسی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۴ شهر از ۲۶ شهر استان معادل ۹۹درصد جمعیت شهری و از ۶۰۰ روستای دارای قابلیت گازرسانی، ۴۶۰ روستا معادل ۹۳ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، اظهار داشت:سال گذشته ۸۲ روستا از نعمت گاز برخوردار شدند که در مقایسه با عملکرد ۱۰ سال گذشته یعنی از تأسیس شرکت گاز استان ایلام تاکنون که طی آن ۹۹ روستا گازدار شدند، کار بی‌سابقه‌ای بوده است.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۰۰ مشترک به جمع مصرف‌کنندگان گاز خانگی در استان افزوده شده‌اند، گفت: از این تعداد، هفت هزارو ۳۰۰ مشترک شهری و پنج هزارو ۹۰۰ مشترک روستایی است که در هر دو مورد بیش از برنامه مصوب و افزایش ۲۹۶ درصدی اهداف مصوب اشتراک‌پذیری بوده است ودر حال حاضر ۱۷۰ هزار مشترک گاز طبیعی در استان ایلام وجود دارد که طی سال‌های آتی با توسعه گازرسانی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص نصب انشعاب و اجرای شبکه در سطح استان ایلام در سال گذشته، گفت: سال گذشته تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ انشعاب نصب شد که از این تعداد یکهزارو ۷۵۰ مورد شهری و سه هزارو ۷۵۰ مورد روستایی بوده، ضمن اینکه در این بازه زمانی ۳۵۰ کیلومتر شبکه در سطح استان اجرا که از این میزان ۹۴ کیلومتر شهری و ۲۵۰ کیلومتر روستایی بوده که در تمام این موارد عملکرد شرکت، فراتر از برنامه مصوب، بوده است.

افزایش گاز‌رسانی به صنایع ایلام

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با اشاره به صنایع گازدار استان و بیان این مطلب که هیچ سالی به این تعداد صنایع در سطح استان گاز دار نشده بودند، گفت: سال گذشته همچنین ۱۴۶ واحد صنعتی – تولیدی در راستای مصوبه شورای اقتصاد گازدار شدند که در مجموع، تعداد صنایع بهره‌مند از گاز به ۷۹۳ واحد صنعتی رسید که کار بی‌سابقه‌ای در این زمینه صورت پذیرفته است. وی ادامه داد: ۱۵ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت جایگزینی گازطبیعی با سوخت‌های فسیلی برای ۱۶۴ واحد صنعتی بوده که در کل سال معادل ۹۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی برای تعداد صنایع مذکور بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با اشاره به اینکه یکهزارو ۱۹ کیلومتر خطوط انتقال و تغذیه اجرا شده است، گفت: در مجموع سه هزارو ۸۰۱ کیلومتر شبکه توزیع شامل بیش از یکهزارو ۴۸۵ کیلومتردر حوزه شهری و دوهزارو ۳۱۶ کیلومتر در حوزه روستایی انجام شده است.

شمس اللهی با اشاره به اینکه ۱۰۸ هزارو ۴۰۷ خانوار شهری از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و در حال حاضر ۹۹ درصد جامعه شهری گازدار و تنها دو شهر پهله و میمه با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجراست، افزود: بیش از ۴۵۹ روستای استان با جمعیتی بالغ بر ۴۵هزارو ۵۵۰ خانوار یعنی ۹۳ درصد جامعه روستایی گازدار شده اند. به گفته وی در سال‌جاری گاز‌رسانی به ۵۷ روستای دیگر در دست اقدام است که با بهره‌برداری از این روستاها، تعداد روستاهای برخوردار از نعمت گاز به ۵۱۶ روستا افزایش خواهد یافت و میزان بهره‌مندی روستایی به ۹۸ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام  همچنین از واگذاری ۱۷ هزار اشتراک رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی خبر داد و گفت: شرکت گاز استان ایلام در راستای انجام تکالیف قانونی و مسئولیت‌های اجتماعی، تاکنون ۱۷ هزار اشتراک رایگان به خانوارهای تحت پوشش واگذار کرده است.

شمس اللهی افزود: شرکت گاز استان ایلام بر اساس تکالیف قانونی و در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، در ۴ ماهه اول سال‌جاری ۶۰۰ اشتراک رایگان به خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار کرده است.

وی تعداد اشتراک رایگان واگذار شده  در سال ۹۸ را بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ اشتراک اعلام کرد و اظهار داشت: در مجموع از ابتدای فعالیت شرکت گاز استان تاکنون ۱۷ هزار اشتراک به خانوارهای تحت پوشش به‌صورت رایگان واگذار شده است.

  • نویسنده : محمدکریم ویسی
  • منبع خبر : پایگاه خبری جزمان