خدمت بی منت به مردم شیرین است
خدمت بی منت به مردم شیرین است
✍ محمدکریم ویسی/ خدمت در مناطق محروم لذت بخش و شیرین است و این مهم اگر بی منت و در جهت رفع مشکلات مردم باشد ،طعم شیرینی را دوچندان می کند.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود: «خدای متعال می‌فرماید: مردم خانواده من هستند، پس محبوب‌ترین آنان نزد من کسانی هستند که با مردم مهربان‌تر و در راه برآوردن نیازهای آنان کوشاتر باشند».

اگرچه خداوند همه مردم را خانواده خویش دانسته است، اما از آن میان، خدمت به مردمانی که در زندگی خویش با تنگناهای اقتصادی و معیشتی مواجه ‌اند و جبران محرومیت آنان، ضرورتی دو چندان دارد. از این رو، خدمت در مناطق محروم روستایی و عشایری را باید سعادتی دانست که نصیب هر کس نمی‌شود.

مردمانی که در سیروان زندگی می‌کنند، به همان نسبت که با محرومیت‌های بسیار مواجه‌اند، طبعی بلند دارند و جز این نمی‌خواهند که مسئولانی از جنس خودشان، در کنارشان قرار گیرند و با اتحاد و همدلی در رفع نیازهای‌شان بکوشند.

سیروان سربلند، سرابکلان روایتگر سالهای دور و دارای هزاران عرصه طبیعی و تاریخی؛ روایت کننده مشکلات و خوشی های بزرگان این مرز و بوم هستند. برای آنانکه بر سیروان پای می نهند آسمان دست یافتنی است. آنکه از سرابکلان و کوچه های تاریخی آن می گذرد زمزمه دور مردان تاریخی شنیدنی است. آنکه در کناره سیمره می نشیند و از پیچاپیچ آن روایت تاریخ این دیار را می شنود و شانه به شانه سیوانکوه اقتدار و بزرگی را تجربه می کند. 

امروزه، فردی به‌عنوان فرماندار این شهرستان مشغول به فعالیت است که از جنس همین مردم است و می‌کوشد تا با صمیمیت، مشکلات مناطق روستایی و عشایری را در کمترین زمان ممکن و بدون تشریفات اداری برطرف کند و یا برای رفع مشکلات آنها از مدیران استانی کمک بگیرد.

شریفی اهل سیروان نیست اما این شهرستان را همچون زادگاه خود دوست می‌دارد. مردم نیز با او احساس یکدلی می‌کنند. او را به اسم کوچک میخوانند و کمبودها و نارسایی را با وی در میان می گذارند؛ گویی که فرماندار سال های سال در میان آنان بوده و از اهالی این منطقه بوده است.

این شهرستان از کمبودهایی همچون نداشتن بیمارستان و زایشگاه، بن بست جغرافیایی، نبود جاده های استاندارد، عدم وجود زیرساخت ها، عدم آنتن دهی تلفن همراه ،کم آبی برخی مناطق روستایی و عشایری، به سر انجام نرسیدن پمپاژ دشت های سیروان و غیره رنج می برد. اگرچه رفع همه محرومیت ها به سرعت ممکن نیست، اما نماینده عالی دولت در شهرستان در تلاش است تا با استفاده از شیوه های مختلف از جمله با همیاری مردم و نیز انعکاس دقیق مشکلات به سطوح بالاتر، این مشکلات یکی پس از دیگری برطرف کند تا خواسته های مردمان این دیار را محقق کند.

این بار مقصد فرماندار سیروان، روستای تاریخی سرابکلان بود، بعد از ورود به این روستا ابتدا مشکلات چندین خانواده محروم به کمک نهادهای حمایتی برطرف کرد و بعد از آن به درد و دل پیران روستا گوش کرد و با آنها هم صحبت شد، گویی که ساکن روستا بود و مردم به راحتی و بدون تشریفات و واسطه مشکلات و خواسته های خود را مطرح کردند. چه خوب است که سایر مسئولان اینگونه باشند تا آحاد مختلف مردم از عملکرد آنها  رضایت داشته باشند.

فرماندار سیروان گفت: از ابتدای ورود به این شهرستان تاکنون از ۵۰ روستا بازدید و ضمن شناسایی کمبودها، تلاش شده به هر طریق ممکن مشکلات آنان در کمترین زمان ممکن برطرف شود.

محمد باقر شریفی با اشاره به اینکه خدمت بی منت یکی از وظایف مسئولان در قبال مردم است، افزود: مردم شهرستان سیروان در گذشته تاکنون وفاداری خود را به نظام و آرمان های انقلاب به اثبات رسانده اند و هر موقع ای که نیاز بوده در صحنه حاضر بوده اند که خدمت به آنها کمتر از عبادت نیست.

وی با بیان اینکه مردم این دیار کم توقع هستند و باید برای رفع مشکلات آنان در زمینه های مختلف تلاش شود، اظهار داشت: روستای سرابکلان بدلیل داشتن مکان های تاریخی ساخت و ساز در آن ممنوع است که تلاش می شود با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این مشکل برطرف شود.

فرماندار سیروان با اشاره به اینکه چاه های آب شرب ایستگاه پمپاژ سرابکلان تجهیز می شود، تصریح کرد: ۲ عدد تابلو برق و یک پمپ آب با اعتبار بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز این چاه خریداری شده که در حال تعویض و ارتقا می باشند.

شریفی تأکید کرد: با ارتقا این تجهیزات حدود ۲۰ لیتر در ثانیه سرعت انتقال آب افزایش می یابد که مشکل آب ۲۳ روستای پایین دست برطرف می شود.

فرماندار سیروان با اشاره به اینکه در سال گذشته مشکل برق روشنایی معابر، طرح هادی ، گازرسانی و غیره این روستا با کمک دستگاههای ذیربط برطرف شده است، گفت: گازرسانی در این روستا به اتمام رسیده و تلاش می شود که سایر مشکلات عمومی روستا با کمک ادارات ذیربط برطرف شود تا رضایت عمومی آنها جلب شود.

  • نویسنده : محمدکریم ویسی
  • منبع خبر : پایگاه خبری سپهر ایلام