حذف آمریکا از مناسبات مهم غرب آسیا
حذف آمریکا از مناسبات مهم غرب آسیا
خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دو جانبه پس از ۷ سال قطع رابطه و برگزاری مراسم امضای آن در روز جمعه در چین، تحولی است که روایت پشت پرده آن نشان دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، کلید احیای روابط ایران و عربستان در جریان سفر مهم سید ابراهیم رئیسی به چین و در کنار توافقات میان دو کشور زده شد و موضوع از سرگیری روابط میان ایران و عربستان به عنوان یکی از پیشنهادات طرف چینی به ایران ارائه شد.

این در حالی است که پیش از این عربستان سعودی درخواست احیای روابط دیپلماتیک با میانجی گری چین را مطرح کرد و این درخواست با استقبال و پذیرش ایران مواجه شد.

پس از سفر رئیس جمهور به چین مذاکرات فشرده‌ای با نمایندگی دبیر شورای امنیت ملی از طرف ایران آغاز شد و امروز توافق نهایی با بیانیه‌ای سه جانبه اعلام شد.

نکته قابل توجه در این مذاکرات، حذف آمریکا از جایگاه پدرخواندگی در روابط کشورهای منطقه و نقش فعال دو کشور بعلاوه چین در احیای روابط میان ایران و عربستان است.

این توافق مهم در شرایطی بدست آمد که طی ماه‌های گذشته آمریکا با میدان داری رژیم صهیونیستی و حمایت‌های رسانه‌ای و جنگ روانی تلاش می‌کرد فضاسازی خاصی را در منطقه علیه ایران سامان دهد.

در واقع توافق صورت گرفته یک شکست بزرگ برای رژیم صهیونیستی و سیاست آمریکا مبتنی بر ایجاد شکاف و اختلاف در منطقه با هدف تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.

حالا ایران و عربستان که همواره تلاش می شد به عنوان بازوی آمریکا در منطقه برای فشار به ایران نمایش داده شود، به توافقی مهم برای احیای روابط دست یافته اند؛ توافقی که با ایستادگی ایران و تدبیر دقیق دولت جمهوری اسلامی مبنی بر تقویت سیاست همسایگی و حذف امریکا از فرایند شکل گیری آن به دست آمده است.

  • نویسنده : الهام مهدیان
  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم