تونل عظیم کبیرکوه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
تونل عظیم کبیرکوه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در بازدید دکتر بهرام نیا استاندار ایلام ازپیشرفت 75 درصدی پروژه تونل کبیر کوه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، امروز پنج شنبه هفتم بهمن ماه دکتر بهرام نیا به همراه معاونین استانداری، امام جمعه دره شهر و جمعی از مدیران و مسئولان استان از تونل کبیر کوه بازدید کردند، مدیر کل راه و شهرسازی استان در این بازدید با اشاره به تلاش بی وقفه پیمانکاران این طرح گفت: در صورت تأمین اعتبار به موقع تا پایان سال ۱۴۰۲ این تونل تکمیل خواهد شد.

مهندس “عبدالله بهادری” در مورد تونل اصلی کبیرکوه گفت: تونل اصلی با ۴۷۵۰ مترطول، حفاری و کف برداری و ۱۵۰۰ متر لاینینگ( پوشش بتونی سقف و دیوارها)آن به انجام رسیده و ادامه عملیات لاینینگ، زیرسازی وروسازی و تکمیل جاده های دسترسی آن به سمت آبدانان و مورموری طبق قرارداد جدید آغاز شده است.

وی درادامه افزود: از سمت دره شهر نیز پیمانکار مشغول عملیات راهسازی، لاینینگ تونلهای دسترسی مسیر که طول آنها در مجموع ۱۸۵۰ متر می باشد (بخاطر پیش بینی لاین سبقت اکثراً به صورت سه خطه حفاری شده اند)، ۲۴۰ متر گالری در مقطع ریزشی نیز احداث شده است.

مدیرکل راه وشهرسازی استان پیشرفت فیزیکی پروژه تونل کبیرکوه را در مجموع ۷۵ درصد عنوان کرد و هدف ازاجرای تونل کبیرکوه، حذف گردنه های پرخطر محور دره شهر به آبدانان و در بلندمدت احداث راه ارتباطی جنوب و شمال استان و همچنین ارتباط استانهای مرکزی به مرزهای غربی دانست.

بهادری دربحث اهمیت احداث این تونل گفت: تونل کبیرکوه از چند لحاظ چه سطح استان و چه در سطح ملی از اهمیت بالایی بر خوردار است، این تونل گردنه سخت گذر کبیر کوه بین شهرستان های دره شهر و آبدانان با نزدیک به۱۸۰ پیچ و قوص پرحادثه را حذف نموده و دسترسی شهرستان های شمال و جنوب استان و حتی درآینده با از طریق راه ارتباطی سیروان- بدره و سایر پروژه های راه سازی دیگر تردد بین استانهای کرمانشاه به خوزستان را تسهیل و کوتاه ترمی کند و همچنین به عنوان یک راه عمود بر راههای موازی دیگر دسترسی استانهای مرکزی به مرزهای غربی نظیر مرز چیلات را امکان پذیرمی سازدکه از این نظر به لحاظ پدافند غیرعامل از اهمیت بالایی برخوردار است.

لازم به ذکر است پس از پایان عملیات لاینینگ تونل نصب تأسیسات روشنایی و تهویه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دکتر بهرام نیا استاندار ایلام نیز در این بازدید تونل کبیر کوه را به لحاظ فنی یک پروژه کم نظیر در سطح کشور توصیف کرد و از تلاش و کوشش مدیر کل و همه کارشناسان راه و شهرسازی استان، مشاورین و پیمانکاران این خصوص تقدیر کرد.

استاندار ایلام احداث این تونل را یک امر مهم در کاهش حوادث رانندگی، مدیریت زمان تردد و استهلاک خودروها دانست و از اهمیت این تونل در دسترسی استانهای همجوار به مرزهای بین المللی با کشور عراق یاد کرد.

  • نویسنده : الهام مهدیان
  • منبع خبر : اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان ایلام