بیش از ۴۰۰ دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه ایلام مشغول به تحصیل هستند
بیش از ۴۰۰ دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه ایلام مشغول به تحصیل هستند
رئیس دانشگاه ایلام گفت: هم اکنون 400 دانشجوی غير ايرانی در دانشگاه ايلام مشغول به تحصيل هستند که انتظار می رود در دولت جديد عراق، شاهد پذيرش تعداد بيشتری دانشجوی عراقی باشيم.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام؛ دکتر «طاهر علی محمدی» در نشست هم‌اندیشی با هیأت مشاوره امور دانشجویی کشور عراق افزود: فاصله نزدیک به کشور عراق، شهریه مناسب، وجود خوابگاه‌های مجهز، برنامه‌های مطلوب فوق برنامه فرهنگی، ورزشی و تفریحی و تخفیف شهریه برای زوجین دانشجو از مزایای دانشگاه ایلام برای تحصیل دانشجویان عراقی است.
وی از برگزاری برنامه‌های علمی، فرهنگی و ورزشی برای دانشجویان عراقی خبر داد و اظهار داشت: آمادگی داریم تا سالی ۱۰ دانشجوی برتر این کشور را بورس کنیم و فقط آموزش برای ما مهم نیست، بلکه با اهمیت دادن به مسائل سیاسی و اعتقادی، به دنبال پرورش مدیرانی موفق و شایسته برای آینده کشور عراق هستیم.
رئیس دانشگاه ایلام به وجود ۵ دانشکده، ۲ پژوهشکده، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجهز و کتابخانه بزرگ در سطح دانشگاه ایلام اشاره کرد و گفت: در این دانشگاه اساتید خبره‌ای داریم، که جزو دانشمندان یک و ۲ درصد برتر جهان هستند و با توجه به این ظرفیت‌ها از سال ۱۳۹۴ موفق به جذب دانشجوی غیر ایرانی شدیم، که اکثر آنها از کشور عراق هستند.
علی محمدی افزود: در راستای توسعه همکاری های علمی و بین المللی، نشست هم‌اندیشی مسئولان دانشگاه ایلام و هیات مشاوره امور دانشجویی کشور عراق با عنوان “راهبردهای آموزش دانشجویان بین‌المللی” در محل سالن جلسات این دانشگاه برگزار شده است.
وی با بیان اینکه توسعه همکاری های علمی و بین‌المللی با دانشگاه‌های کشور دوست و برادر عراق در اولویت برنامه‌های دانشگاه ایلام، قرار دارد، افزود: ایران و عراق به واسطه‌ی فرهنگ، تاریخ و اعتقادات مشترک، یک ملت محسوب می شوند و پیوند دهنده‌ عمیق این مناسبات هم، مقبره امامان معصوم علیهم‌السلام در دو کشور است.
رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه تجلی برادری در دو کشور ایران و عراق را در جبهه مقاومت پیدا می کنیم، تصریح کرد: ما یک ملت در مقابل جبهه کفر هستیم و هر چه بر وحدت ما افزوده شود، به نفع جهان اسلام خواهد بود و دانشگاه‌ها می توانند پیشقراول این امر مهم باشند.
دکتر علی محمدی به فارغ‌ تحصیلی ۷۰۰ دانشجو و تحصیل ۳۰۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه ایلام اشاره کرد و گفت: ما همان احساس مسئولیتی را که نسبت به دانشجویان ایرانی داریم، نسبت به دانشجویان عراقی هم داریم و تمام تلاش خود را برای خدمت به آنان به کار بسته‌ایم.
رئیس دانشگاه ایلام به پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب اسلامی، جوانان ایرانی حتی برای گرفتن مدرک کاردانی به خارج می رفتند، در حالی که امروزه در کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی بین‌المللی تحصیل می کنند که بیشتر آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند.
دکتر علی محمدی با اشاره به اینکه در استان ایلام هم‌اکنون بیش از ۳۰ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: در دانشگاه ایلام نیز ۸ هزار نفر دانشجو در حال تحصیل بوده و این دانشگاه دارای ظرفیت بسیار بالایی برای جذب دانشجویان بین‌المللی است.
همچنین در این نشست رئیس هیأت مشاوره امور دانشجویی کشور عراق با بیان اینکه تحصیل دانشجویان عراقی در جمهوری اسلامی ایران برای ما مایه مباهات است، افزود: ما مردم عراق هیچگاه حمایت‌های ایران را فراموش نمی کنیم و امروز به ادامه تحصیل جوانان عراقی در جمهوری اسلامی افتخار می کنیم.
دکتر خالد هاشم حنون السرایی افزود: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت، تا دانشگاه‌های بیشتری از ایران و از جمله دانشگاه ایلام در لیست وزارت علوم عراق برای تحصیل دانشجویان عراقی قرار گیرند.
وی مهم‌ترین مشکلات دانشجویان عراقی برای تحصیل در ایران را اقامت و فرآیند صدور مدرک عنوان کرد و اظهار داشت: حل این دو مسئله برای دانشجویان عراقی بسیار مهم است.
دکتر خالد هاشم ادامه داد: من حامل پیام خانواده شهدای حشدالشعبی و شهدای مقاومت هستم که مایلند در دانشگاه‌های ایران تحصیل کنند و می خواهم که این فرصت برای آنان فراهم شود.
وی تأکید کرد: کشور عراق برای نقش‌آفرینی در جهاد تبیین آماده است و در این زمینه نیازمند تلاش بیشتر هستیم و باید بتوانیم که یک نسل امام زمانی را پرورش دهیم که این موضوع برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • نویسنده : ایرج ملکی
  • منبع خبر : پایگاه خبری سپهر ایلام