بیش از ۶۳ میلیارد ریال در حوزه اجتماعی و فرهنگی استان هزینه شده است
بیش از ۶۳ میلیارد ریال در حوزه اجتماعی و فرهنگی استان هزینه شده است
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام از تأثیر همه گیری بیماری کرونا بر مسائل اجتماعی و فرهنگی خبر داد و گفت: امسال بیش از ۶۳ میلیارد ریال در حوزه اجتماعی و فرهنگی استان هزینه شده است.

محمد نوذری روز دوشنبه در نشست کارگروه اجتماعی و فرهنگی سلامت زنان و خانواده ایلام با اشاره به آثار زیانبار ویروس مرگبار کرونا در استان اظهار داشت: کرونا علاوه بر فوت صدها نفر در استان بر معیشت، اقتصاد، درآمد و زندگی مردم تأثیر منفی گذاشته است.

وی افزود: در صورت غفلت از اثرات جبران ناپذیر کرونا نوعی بحران اجتماعی در جامعه ایجاد می شود که باید آمادگی لازم برای این شرایط خاص داشته باشیم، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و اجتماعی نیز برنامه ریزی منسجمی برای این مشکل داشته باشند.

نوذری با اشاره به این که در دوران کرونا برخی از افراد کار خود را از دست داده اند، یادآور شد: حضور افراد در خانه می تواند باعث ایجاد تنش هایی در خانواده شود و باید در این خصوص نیز برنامه ریزی در بحث سلامت روانی جامعه انجام گیرد.

رییس کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان با اشاره به فوتی ها و آلامی که به دلیل کرونا در جامعه ایجاد شده است، تاکید کرد: آلام و افسردگی هایی که به دلیل از دست دادن افراد و یا ابتلا به بیماری در جامعه ایجاد شده ممکن است باعث بروز بحران های اجتماعی شود که برای این منظور نیز باید صاحبنظران و کارشناسان ورود کرده و نظرات خود را ارائه دهند تا بتوانیم راهکارهای مناسبی در حوزه مسائل اجتماعی داشته باشیم.

نوذری با اشاره به کاهش آمار طلاق در استان و برخی از آسیب های اجتماعی گفت: در آسیب های اجتماعی پارامترها و پازل هایی وجود دارد که ممکن است اگر برای آنها برنامه ریزی مناسبی انجام نداشته باشیم ما را به بیراهه ببرد، باید دقت نظر بیشتری داشته و تحلیل های مناسبی از آمارها ارائه دهیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با اشاره به اقدامات موثری که نهادهای حمایتی در بحث ازدواج و کاهش طلاق انجام داده اند، اظهار داشت: باید با ایجاد اشتغال و اجرای طرح های درآمدزا در راستای توانمندسازی خانواده های کم بضاعت حرکت کنیم تا شاهد کاهش افراد مددجو در استان باشیم.

نوذری با تاکید بر این مهم که دستگاه ها در قبال مسائل و آسیب های اجتماعی احساس مسوولیت کنند، اضافه کرد: همه‌ دستگاه ها بخصوص دستگاه های فرهنگی مانند بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و دانشگاه ها گزارش هایی را در بحث مسائل فرهنگی متاثر از کرونا تهیه و ارائه دهند.

وی از صدا و سیما نیز خواست تا در حوزه مسائل اجتماعی ورود کند و با تولید برنامه هایی نسبت به آموزش های لازم در حوزه سلامت روانی جامعه فعال شود.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری ایلام با اشاره به این که ممکن است برخی وقایع و گزارشات باعث ایجاد ناامیدی در جامعه شود تصریح کرد: باید تلاش کنیم در حوزه رسانه ها امیدآفرینی را در جامعه افزایش دهیم چرا که این امر مستقیما به سلامت روانی جامعه ارتباط دارد.

نوذری همچنین به تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید برنامه هایی را برای کودکان و نوجوانان در خصوص سلامت روانی این قشر از جامعه ارائه دهد.

  • نویسنده : الهام مهدیان