بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به خسارت دیدگان سیلاب سال گذشته پرداخت شده است
بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به خسارت دیدگان سیلاب سال گذشته پرداخت شده است
معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران گفت: سیلاب سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد و تاکنون بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی و کمک های بلاعوض به خسارت دیدگان پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، “اسماعیل نجار” صبح امروز سه شنبه در بازدید از روستاهای سیل زده عرب رودبار شهرستان سیروان اظهار داشت: سیلاب در کنار خسارت های جانی و مالی عدیده ای که برای کشور داشت اما برکات زیادی نیز به خود به ارمغان آورد.

وی افزود: از این برکات و نعمات حاصل از بارش باران سال ۹۸ می توان به رفع تنش آبی در ۶۳۰ شهر، پرشدن دریاچه پشت ۲۵۰ سد بیش از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد، آبگیری ۶۷ تالاب خشک شده و بهبودی وضعیت خشکیدگی درختان بلوط و رفع تنش آبی این درختان اشاره کرد.

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران همچنین گفت: سیلاب و بارندگی های سال گذشته ایران را در سال جاری از نظر نیاز به وارات برنج بی نیاز کرد و تولید برنج با سه میلیون تن برداشت، ۳۴۳ درصد افزایش یافت.

نجار با بیان اینکه سیلاب مشکلات زیادی را برای مردم این مناطق ایجاد کرد، افزود: با وجود همه چالش ها، هدف ما کاهش مشکلات و آلام مردم است و مطالبات و خواسته های ساکنان این مناطق پیگیری خواهد شد.

۲۵۰ هزار میلیارد ریال در جریان سیلاب های رخ داده سال ۹۸ کشور هزینه شده است

اسماعیل نجار همچنین در دیدار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام افزود: گستره رودخانه ها و روان آبهای کشور ۱۴۷ هزار کیلومتر است که از این رقم ۷۰ هزار کیلومتر آن در مسیر مراکز جمعیتی است که در صورت بروز هرگونه باران شدید، وجود این رودخانه ها مخاطره آمیز است که باید این مراکز جمعیتی قبل از بروز هر حادثه ای ساماندهی شوند.

وی افزود: ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در جریان سیلاب های رخ داده سال ۹۸ کشور و ۱۲۰ هزار میلیارد ریال نیز برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه هزینه شده است.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۶ درصد از منابع در اختیار دولت برای مدیریت بحران ها در طول سال هزینه می شود، خاطرنشان کرد: سه درصد از اعتبارات مدیریت بحران برای پیشگیری و سه درصد نیز برای مقابله در نظر گرفته می شود.

وی  به تدوین و اجرای آیین نامه ۲۸۰۰ برای مقابله با حوادث و بحران ها اشاره و اظهار داشت: اجرای دقیق این آیین نامه باعث کاهش حوادث جانی و مالی در زمان وقوع حوادث می شود.

نجار تصریح کرد: پس از زلزله رودبار در سال ۶۸ آیین نامه ۲۸۰۰ با محتوای پیشگیری و مدیریت بحران تدوین و ابلاغ شد که البته این آیین نامه تاکنون چهار بار مورد ویرایش قرار گرفته که آخرین ویرایش آن بعد از وقوع زلزله سرپل ذهاب در سال ۹۶ انجام گرفت.

همچنین نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در این دیدار با اشاره به اینکه  پیشگیری و مدیریت قبل از حوادث از توصیه های اکید دین اسلام است که در جامعه کنونی ما کمرنگ شده است، گفت: در آموزه ها و سیره های اهل بیت (ع) پیشگیری از بحران و حوادث به کرات بیان شده اما در زندگی روزمره کنونی این آموزه ها عملیاتی نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار افزود: البته در سال های اخیر اقدامات مناسبی در حوزه های منابع طبیعی و آبخیزداری انجام گرفته که نهال کاری ۱۰ هزار هکتار از بیابان های جنوب استان، ۶۰ هزار هکتار جنگل کاری و اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری از جمله اقدامات استان در مهار و کنترل نزولات جوی است.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق مشاهده می شود که حریم رودخانه ها به علت ساخت و سازهای غیرمجاز عمرانی یا مسکونی کوچک و آسیب پذیر شده است به گونه ای که با کوچکترین تندآب و سیلاب می تواند خسارت های عدیده ای را ایجاد کند، اظهار داشت: بروز سیلاب و ایجاد خسارت به تاسیسات و ابنیه ها حاصل ضعف دانش مدیریتی است که پیش از ایجاد ساخت و سازها مکان یابی درست را انجام نداده اند.

امام جمعه ایلام از ساخت و سازهای غیراصولی مسکونی شهری انتقاد و تصریح کرد: ساختمان سازی های غیراستاندارد در زمان بروز حوادثی همچون زلزله می تواند حادثه خیز و بحران ساز باشد.

  • نویسنده : الهام مهدیان