بهشتی که دیگر جای ماندن نیست
بهشتی که دیگر جای ماندن نیست
محمدکریم ویسی /ایلام: روستای «حسن گاوداری» از توابع شهرستان سیروان در استان ایلام است که در بین کوه های سربه فلک کشیده سیوان، قلارنگ، مله گاون و سمخر قرار گرفته است. منظره و دشت‌هایی سبز که آبادی کوچکی را در دل خود جای داده است، از دور مثل یک تابلوی نقاشی می‌ماند، نزدیکتر که می‌شوی، دردهای آن تازه دیده می‌شود.

البته این دردها را سال‌های سال است که با خود به همراه دارد و تاکنون مسئولان منطقه آنچنان که باید و شاید نتوانسته‌اند دارویی برای تسکین درد‌های آن پیدا کنند و همچنان روز به روز به مشکلات آن افزوده می‌شود.


اینجا، دیار هشت شهید دوران دفاع مقدس و بیش از ۵۰ جانباز و آزاده قهرمان است که در زمان جنگ تحمیلی از انقلاب و آب و خاک دفاع کردند تا مردم در آرامش زندگی کنند ولی این روستا هم‌اکنون با مشکلات فراوانی روبه‌رو است که اعتبارات شهرستان نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات آن را بازکند.


توجه نکردن به زیرساخت ها، نبود پل ارتباطی بین روستا و روستاهای همجوار، نبود مدرسه راهنمایی، عدم طرح هادی کامل روستا، نبود آب آشامیدنی در قسمت سفلای روستا، مشکلات بهداشتی، عدم آنتن دهی تلفن همراه و نبود اینترنت، عدم آنتن دهی برخی شبکه‌های تلویزیونی و هزاران مشکل دیگر در سال های گذشته موجب شده بیش از ۵۰۰ خانوار آن با وجود میل باطنی، به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها و نداشتن درآمد کافی به شهرهای دیگر از جمله ایلام و تهران مهاجرت کنند.

در حال حاضر بیش از ۱۲۰ خانوار دیگر ساکن روستای مذکور هستند که مجبورند به خاطر فرزندان شان این دیار پر خاطره را ترک کنند و این زنگ خطری است که بیشتر روستاهای این استان را تهدید می‌کند، انتظار می رود که مسئولان برای جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند تا روستاییان تولید‌کننده، به مصرف‌کننده تبدیل نشوند.

این روستا فاقد آب برای کشاورزی است و روستاییان از طریق دیم کاری امور خود را می‌گذرانند و به‌دلیل عدم برداشت‌های مناسب برای تهیه علوفه احشام به دیگر روستاهای منطقه وابسته هستند. در این روستا بیش از ۱۰ هزار رأس دام سبک و سنگین وجود دارد ولی به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها و ترمیم چشمه‌های موجود در روستا، متأسفانه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.

 عضو شورای اسلامی روستای حسن گاوداری با اشاره به اینکه جاده اصلی قسمت برآفتاب این روستا با مشکلات زیادی مواجه است، گفت: این جاده که در سال ۱۳۹۰ طی اجرای طرح هادی روستا ساخته شد، نیمه کاره و بدون آسفالت رها شده است.


” فاطمه صیدی” افزود: طی این مدتبه‌دلیل بارندگی و فاضلاب خانگی، جاده ، دچار تخریب و خسارت شدید شده است که این تخریب و خاکی بودن جاده مشکلات زیادی برای اهالی روستا که حدود ۵۰ خانوار هستند و از این جاده تردد می‌کنند، ایجاد کرده است. وی به مشکلات روستا اشاره کرد و اظهار داشت: بیشتر کوچه‌های روستا سنگ فرش آنها کامل نیست و کوچه‌های روستا بایستی در قالب طرح هادی و غیره ساماندهی شوند. وی تصریح کرد: نبود جایگاه مناسب برای جمع‌آوری فضولات حیوانی و زباله خانگی و رها‌سازی آنها در بستر رودخانه و طبیعت مشکلات زیادی هم برای اهالی روستا و هم دام‌های آنان، ایجاد کرده است.


این عضو شورای اسلامیروستای حسن گاوداری با بیان اینکه پل وسط روستا با ارتفاع زیاد بدون حفاظ رها شده که همیشه کلی به اهالی خسارت وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: تکمیل نشدن کانال سنگی روستا، جدول‌گذاری نشدن یک قسمت از روستا برای دفع فاضلاب خانگی اهالی و تخریب جاده روستا توسط این فاضلاب و … تنها بخشی از مشکلات اهالی این روستا است.


 صیدی گفت: قسمت برآفتاب روستا به اجرای طرح هادی برای جاده‌سازی نیاز دارد و از آنجایی که بیشتر اهالی در این قسمت زمین دارند و خواهان بازگشت به روستا هستند ولی به‌دلیل نداشتن راه ارتباطی مناسب برای تردد و دیگر مشکلات، متأسفانه، امکان بازگشت برای آنها فراهم نشده است.


وی با اشاره به اینکه در این روستا فقط چند شبکه تلویزیونی دیده می‌شود، افزود: وضعیت آنتن دهی شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی در این روستا با اینکه آنتن‌های بسیار قوی نصب می‌کنند ولی بیشتر شبکه‌ها در این روستا وجود ندارد.


خانم صیدی با اشاره به اینکه وضعیت آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت به‌طور کلی ضعیف و در برخی موارد هیچ آنتن دهی وجود ندارد، تصریح کرد: روستای حسن گاوداری با مشکلات فراوانی روبه‌رو است که انتظار می رود مسئولان شهرستان به این روستای شهید پرور توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 عضو شورای اسلامی روستای حسن گاوداری گفت: بیش از ۵۰۰ خانوار این روستا به شهرهای ایلام و تهران طی سال های گذشته به‌دلیل کمبود امکانات مهاجرت کرده‌اند و هم‌اکنون ۱۲۰ خانوار دیگر در این منطقه مانده است. صیدی افزود: تنها راه جلوگیری از مهاجرت‌ها،ایجاد زیرساخت‌ها و رفع مشکلات روستا است که انتظار می رود مسئولان برای جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه، به این منطقه توجه کنند.


وی با اشاره به اینکه بیشتر کوچه‌های روستا به جدول‌گذاری نیاز دارند، اظهار داشت: جاده های فرعی منتهی به مزارع کشاورزی مناسب نیست و خسارت های شدیدی به ماشین‌آلات کشاورزی وارد می‌شود و مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است.


وی تصریح کرد: روستا به‌دلیل کوهستانی و بن‌بست بودن و نداشتن جاده مناسب برای ارتباط با سایر نقاط استان نیارمند توجه و رسیدگی سریع مسئولان است.

  • نویسنده : محمدکریم ویسی
  • منبع خبر : پایگاه خبری جزمان