برلوسکونی نخست‌وزیر اسبق ایتالیا درگذشت
برلوسکونی نخست‌وزیر اسبق ایتالیا درگذشت
بنابر اعلام رسانه‌های محلی ایتالیا سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر پیشین این کشور در ۸۶ سالگی درگذشت.

نشریه ایتالیایی زبان «کوریره دلا سرا»، سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر پیشین ایتالیا در ۸۶ سالگی در بیمارستانی در میلان درگذشت.

نشریه ایتالیایی زبان «کوریره دلا سرا»، ضمن اعلام خبر درگذشت برلوسکونی نوشت: برلوسکونی تنها چند هفته پس از ترخیص، جمعه گذشته برای معاینات پزشکی برنامه ریزی شده در بیمارستان سن رافائله میلان بستری شد. او قبلاً برای عفونت ریه مربوط به لوسمی میلومونوسیتی مزمن (نوعی سرطان خون) تحت درمان قرار گرفته بود. او یک ماه پیش گفته بود به زودی از بیمارستان مرخص می‌شود و فعالیت‌های سیاسی و حزبی‌اش را شروع می‌کند.

سیلویو برلوسکونی متولد ۲۹ سپتامبر ۱۹۳۶ بود که به عنوان نخست‌وزیر ایتالیا بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۱ چهار دولت ایتالیا را رهبری کرد. او دومین نخست‌وزیر ایتالیا به جهت مدت باقی ماندن در سمت نخست‌وزیری است. برلوسکونی از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۳ عضو اتاق نمایندگان ایتالیا بود و از سال ۲۰۲۲ به عنوان عضو مجلس سنای جمهوری ایتالیا مشغول به کار بود و سابقاً از ماه مارس تا نوامبر سال ۲۰۱۳ نیز عهده‌دار این سمت بود.

او رهبری حزب راست میانه «فورزا» را برعهده داشت که پس از انتخابات سپتامبر سال گذشته به ائتلاف جورجیا ملونی، نخست وزیر کنونی پیوست.

نخست وزیر اسبق ایتالیا از سال ۲۰۱۹ عضو پارلمان اروپا شد و سابقاً از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ نیز عهده‌دار این سمت بود. برلوسکونی سهامدار عمده شرکت رسانه‌ای مدیا و مالک سابق باشگاه فوتبال ایتالیایی آ. ث. میلان از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۷ بود. وی ریاست حزب “به‌پیش ایتالیا” را بر عهده داشت و ثروتمندترین شخصیت سیاسی جهان نیز محسوب می‌شد.

طبق فهرست تهیه شده توسط مجله فوربز در مارس ۲۰۱۷ او با سرمایه ۷ میلیارد دلاری، پنجمین فرد ثروتمند در ایتالیا بود. مجله فوربز در سال ۲۰۱۸، او را در رتبه ۱۹۰ ثروتمندترین مرد جهان با دارایی خالص ۸ میلیارد دلار قرار داد. در سال ۲۰۰۹، فوربز به دلیل تسلط بیش از بیست ساله او بر سیاست ایتالیا در راس حزب ائتلاف راست میانه، او را در رتبه دوازدهم فهرست قدرتمندترین افراد جهان قرار داد.

  • نویسنده : ایرج ملکی