بازار آتی سکه فرصتی برای پوشش ریسک
بازار آتی سکه فرصتی برای پوشش ریسک
شایان کرمی ، تحلیلگر بازار سرمایه/ این روزها شایعاتی مبنی بر تعطیلی بازار آتی سکه به گوش می‌رسد. این بازار که از سال 1387 در بورس کالا راه‌اندازی شده تنها بازار فیوچر ‌روی سکه طلا است. مشتقات مالی عمدتا ابزاری برای پوشش ریسک فعالین یک بازار از نوسانات قیمت در آینده به کار می‌رود‌. بازار آتی سکه نیز با این هدف در بورس کالا راه‌اندازی شده و با ورود صندوق‌های طلا عمق بسیار مناسبی پیدا کرده و بستری مناسب برای پوشش‌دهندگان ریسک و آربیتراژگران ایجاد شده است‌.

بانک مرکزی در راستای کنترل بازار طلا اقدام به حراج سکه در بانک کارگشایی و پیش‌فروش سکه با قیمت قطعی در سررسیدهای آینده انجام داده است این در حالی است که در بورس کالا ابزارهایی متنوع و نوین وجود دارد که بانک مرکزی از طریق آنها می‌توانست برای کنترل هیجانات بازار و همچنین پوشش ریسک خود اقدام کند.

از جمله این اقدامات می‌توانست به جای پیش‌فروش سکه با قیمت قطعی از طریق بانک ملی به بازار آتی سکه در بورس کالا ورود کند و در نقش متعهد فروش سکه‌ها و منابع طلای خود را با قیمتی برحسب عرضه و تقاضا و مناسب به فروش برساند فعالانی هم که قصد سرمایه‌گذاری ‌روی سکه طلا داشتند می‌توانستند از این بازار اقدام به پیش خرید سکه کنند. با این شرایط هیجانات بازار نقدی نیز کاسته می‌شد و فعالان بازار نقدی تنها برای نیاز سکه فیزیکی که در مقاطع اعیاد به کار می‌رود وارد بازار می‌شدند و سرمایه‌گذاران سکه نقدی نیز از طریق بازار آتی سکه اقدام به پیش خرید سکه به وسیله یک بازار شفاف می‌کردند. در نتیجه بازار آتی سکه یک بازار برای پوشش ریسک و یک فرصت برای بانک مرکزی قلمداد می‌شود‌.

سکه طلا نیز در حال حاضر به نسبت قیمت هر اونس طلای جهانی و دلار مرجع با حباب همراه هست هر چند اگر مبنای ارزش‌گذاری قیمت هر سکه طلا را از طریق پیش فروش محاسبه کنیم ارزش دلار در این قیمت گذاری در حدود ۵۰۰۰ الی ۵۱۰۰ تومان است در نتیجه سکه نقدی حباب دارد. هر اونس طلای جهانی با کاهش تنش‌های ژئپلیتیک  و همچنین در پی  چشم‌انداز افزایش تدریجی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا  روند کاهشی به خود گرفته است قیمت دلار در بازار سیاه نیز در صورت پوشش تقاضای مصرفی ارز و کاهش ریسک سیاسی می‌تواند فاصله به مراتب کمتری با نرخ مرجع (۴۲۰۰) پیدا کند سررسیدهای نزدیک بازار آتی(اردیبهشت ۹۷ و تیر ۹۷) نیز در حال حاضر زیر قیمت بازار است و چشم‌انداز، ‌افت برای سکه در کوتاه مدت نشان می‌دهد‌.

  • نویسنده : شایان کرمی
  • منبع خبر : پایگاه خبری تحلیلی با اقتصاد