ایست کرونا به فعالیت ۱۶۹ واحد گردشگری در ایلام
ایست کرونا به فعالیت ۱۶۹ واحد گردشگری در ایلام
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام با اشاره به خسارت شدید کرونا به صنعت گردشگری در استان، گفت: با شیوع بیماری کرونا، فعالیت ۱۶۹ واحد گردشگری استان شامل: ۴۴ واحد پذیرایی، ۱۱ هتل، ۹ مهمانپذیر سنتی، ۶۵ مسافرخانه و ۴۰ واحد بومگردی متوقف شده است که هر کدام از این واحدها متحمل خسارات زیادی شده اند و خسارت وارده به هر کدام از این واحدها نیز برآورد شده است.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، “عبدالمالک شنبه زاده” اظهار داشت: مجموع خسارت وارد شده به صنعت گردشگری استان۱۶۳ میلیارد ریال برآورد شده است که دولت قصد دارد با مساعدت هایی نظیر معافیت های مالیاتی، عدم پرداخت اجاره بها سه ماه و هزینه آب و برق و پرداخت تسهیلات مناسب خسارت های وارده شده به صنعتگران را تا حدودی جبران کند.

وی یادآور شد: صنعتگرانی که کارت صنعتگری آنها صادر شده است و در سامانه مربوطه ثبت نام کرده اند برابر با اعتباری که از وزارت میراث فرهنگی برای استان در نظر گرفته می‌شود تسهیلات خانگی دریافت می کنند.

شنبه زاده با اشاره به انجام عملیات مرمت و بازسازی بناهای تاریخی و ساماندهی هرساله موزه های استان، عنوان کرد: همچنان پیگیر ساخت هتل ۵ ستاره ایلام هستیم که تاکنون ۱۲ سرمایه گذار که در تکمیل این پروژه اهتمام داشته اند وارد ایلام شده اما در خصوص واگذاری زمین و سایر موضوعات با مخالفت ها و کارشکنی هایی مواجه شدند.

شنبه زاده در خصوص مشکلات سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان نیز گفت: گردشگری یک صنعت فرابخشی است و به بخش‌ها، واحدها و سازمان‌های دیگر وابسته است که نیازمند مساعدت و همکاری بیشتر ادارات استان به ویژه ادارت راه و شهرسازی، منابع طبیعی و محیط زیست جهت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است.

شنبه زاده با تاکید بر این که حوزه میراث فرهنگی اصلی ترین حوزه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و اولین وظیفه ای که به ما واگذار شده، حفاظت از آثار تاریخی در سطح استان است، گفت: با توجه گستردگی حوزه میراث بیشترین اعتباراتی که از طرف وزارت به استان اختصاص می یابد به حوزه میراث فرهنگی مربوط می شود.

وی در خصوص میراث ناملموس و معنوی که بیشتر در ارتباط با آداب و رسوم است نیز افزود: در استان ایلام ۲۸ اثر معنوی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و یک کتاب نیز در این زمینه در دست چاپ است.

  • نویسنده : الهام مهدیان