انجام سه هزار و ۵۸ مورد بازدید از مراکز لبنیاتی ایلام/ ‏‬ انجام واکسیناسیون گسترده برای پیشگیری از بروز بیماری تب مالت
انجام سه هزار و ۵۸ مورد بازدید از مراکز لبنیاتی ایلام/ ‏‬ انجام واکسیناسیون گسترده برای پیشگیری از بروز بیماری تب مالت
معاون سلامت دامپزشکی استان ایلام از انجام سه هزار و ۵۸ مورد بازدید از مراکز لبنیاتی ایلام توسط کارشناسان دامپزشکی خبر داد و گفت: ‏انجام واکسیناسیون گسترده برای پیشگیری از تب مالت جزو اقدامات مهم دامپزشکی استان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، «الهام جم زاده» اظهار کرد: بیماری بروسلوز(تب مالت) یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که متاسفانه در سال‌های اخیر در استان روند افزایشی داشته است.

وی بیان کرد: بر همین اساس و بر اساس وظایف ذاتی دامپزشکی استان علاوه بر پوشش واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز، به صورت دوره‌ای اکیپ‌های گشت نظارت دامپزشکی از مراکز جمع آوری شیر و لبنیاتی های محلی سطح شهرها نسبت به اخذ نمونه‌های شیر اقدام می‌کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان افزود: طی سال جاری سه هزارو ۵۸ مورد بازدید از مراکز لبنیاتی سطح استان بازدید به عمل آمده و همچنین ۱۷۴ نمونه شیرخام جهت سنجش بار میکروبی و بررسی بیماری بروسلوز(تب مالت)اخذ شده است.

جم زاده بیان کرد: این نمونه‌های شیر جمع آوری و در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر در تست های مقدماتی شیرخام، موارد مثبت بدست آید بلافاصله پس از اخذ تاریخچه و رجوع به گاوداریهایی که شیر از آنها به لبنیاتیها عرضه میشود از تمام دامهای آن واحد خونگیری بعمل می آید و تست مقدماتی بروسلوز روی نمونه خون انجام می شود موارد مثبت بر اساس پلاک گوش دام، قرنطینه و از سایر دامها جدا میشوند سپس تست های تکمیلی بروسلوز روی موارد مثبت انجام میشود و در صورتیکه مثبت قطعی تشخیص داده شوند جهت کشتار روانه کشتارگاه میشوند و تمام اعما و احشا ضبط شده و گوشت دام کشتاری به مدت ۷۲ ساعت در پیش سرد نگهداری میشود، بر اساس پروتکلی که تعریف شد در نیمه اول سالجاری تاکنون ۶ راس از دامهای سنگین استان تست بروسلوز آنها قطعی تشخیص داده شده است، روند اقدامات قرنطینه ای و کشتار و ضبط اعما و احشای آنها بدرستی انجام شده است.

جم زاده در پایان افزود: با توجه به حساسیت بالای بیماری تب مالت و از طرفی روند افزایشی آن در سالهای اخیر در سطح استان، واکسیناسیون گسترده بروسلوز در دام های سبک و سنگین در سطح استان از ابتدای سال تاکنون در دستور کار دامپزشکی استان توسط اکیپهای واکسیناتور بخش دولتی و نیز برونسپاری به اکیپهای واکسیناتور بخش خصوصی قرار گرفته است.

  • نویسنده : الهام مهدیان