افزایش مصرف آب در ایلام/ هشدار مسئولان در مورد جیره بندی
افزایش مصرف آب در ایلام/ هشدار مسئولان در مورد جیره بندی
افزایش مصرف آب در ایلام باعث شده مسئولان در مورد جیره بندی در فصل تابستان هشدار دهند، این در حالی است که بیشتر مردم استان از کولرهای آبی استفاده می کنند.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام به نقل از خبرگزاری مهر، ایلام از جمله استان های پر مصرف در زمینه آب محسوب می شود این در حالی است که منابع آبی استان هر سال به دلیل کمبود بارش با مشکلات زیادی مواجه است.

امسال نیز همزمان با شروع گرما موج افزایش مصرف آب در استان بالا رفته و هنوز تابستان شروع نشده، مسئولان در مورد جیره بندی آب در استان هشدار می دهند.

وجود بیماری کرونا و افزایش استفاده مردم از کولرهای آبی از علت اصلی افزایش مصرف آب در استان در این ایام نام برده می شود، در حالی که هنوز بیماری کرونا ریشه کن نشده جیره بندی آب مشکلات زیادی را در استان ایجاد خواهد کرد.

روز گذشته به طور رسمی از سوی شرکت آب و فاضلاب استان اعلام شد افزایش مصرف آب در شهر ایلام به وضعیت قرمز رسیده است.

مصرف آب نیازمند فرهنگ سازی

یکی از کارشناسان حوزه آب استان ایلام اظهار کرد: متاسفانه مردم استان ایلام آب زیاد مصرف می کنند و این مهم به دلایل زیادی رخ می دهد که نیازمند فرهنگ سازی است.

علی رضا غلامی بیان کرد: شستن حیاط و درب منزل و خودرو از عادت های مردم استان است که باعث افزایش مصرف آب شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم استان هر روز در کنار خانه خود مشغول شست و شوی خودروی خود هستند، افزود: یکی دیگر از علت اصلی افزایش مصرف استفاده از کولرهای آبی در سطح استان است.

غلامی بیان کرد: کولرهای آبی روزانه بیش از ۳۰۰ لیتر آب مصرف می کنند و همین مسئله باعث افزایش مصرف شده است.

مردم ایلام در زمره پرمصرف ها در کشور

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان ایلام نیز اظهار کرد: متاسفانه طی هفته اخیر شاهد افزایش بی رویه صرف آب در استان ایلام بوده ایم.

نورالله تیموری بیان کرد: هشدارهای لازم در مورد مصرف بی رویه آب در استان داده شده ولی اگر این رویه ادامه داشته باشد چاره ای جز جیره بندی آب در شهر ایلام نداریم.

وی گفت: روند افزایش مصرف آب در استان ایلام از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد که با شروع فصل گرما و استفاده از کولرهای آبی مصرف روزانه آب به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان ایلام با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در استان به طور میانگین ۳۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است، گفت: این میزان مصرف حدود ۲.۵ برابر میانگین کشوری است.

وی با اشاره به اینکه آبی که در استان ایلام به دست مردم می رسد یکی از گران ترین آب های کشور به لحاظ هزینه های انتقال است، گفت: هزینه انتقال آب در استان به دلیل توپوگرافی کوهستانی بسیار سنگین است.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان ایلام عنوان کرد: متاسفانه اعتبارات زیادی باید صرف کار پروژه های آبرسانی در استان شود و انتظار است مردم همکاری لازم را شرکت آب و فاضلاب داشته باشند.

قیمت تمام شده آب در استان ایلام

تیموری اضافه کرد: قیمت تمام شده آب در مناطق شهری و روستایی استان ایلام طبق بررسی های انجام شده بیش از دو هزار تومان است و میزان آب بهایی که مردم اخذ می شود به طور میانگین ۸۰۰ تومان است.

وی گفت: علاوه بر هزینه های زیاد در بحث آبرسانی و قیمت تمام شده آب در استان، سرانه مصرف آب در شهرها و روستاهای استان دوبرابر میانگین کشوری است.

وی تصریح کرد: ۲۱۰ هزار مشترک آب در استان ایلام وجود دارد که ۱۵۲ هزار مشترک در حوزه شهری و ۵۸ هزار مشترک در حوزه روستایی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد مناطق شهری و بیش از ۹۵ درصد مناطق روستایی استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند، گفت: خوشبختانه هم اکنون شش تصفیه خانه فاضلاب در سطح استان فعال است.

وی از برنامه ریزی لازم از سوی شرکت آب و فاضلاب استان برای اتمام پروژه های آبرسانی در استان مثل ملکشاهی، پایانه مرزی مهران و شهر مهران خبر داد و گفت: در تلاش هستیم امسال سرعت پروژه های آبرسانی شتاب گیرد.

با توجه به افزایش دمای هوا در استان ایلام طی روزهای اخیر، همکاری مردم در مصرف آب و برق در استان بسیار ضروری است.در صورت افزایش مصرف باید در انتظار جیره بندی آب و خاموشی ها در استان باشیم.

باتوجه به موج گرما در استان طی هفته های آینده به خصوص در شهرستان های گرمسیری دهلران و مهران که دمای بالای ۵۰ درجه را تجربه می کنند، همکاری مردم و مسئولان برای جلوگیری از خاموشی ها و قطعی آب ضروری است.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر- ایلام