اعضای ستاد خدمات سفر ایلام برای سفر ایمن گردشگران تلاش کنند
اعضای ستاد خدمات سفر ایلام برای سفر ایمن گردشگران تلاش کنند
استاندار ایلام گفت: همه اعضای ستاد خدمات سفر و شورای راهبری تصادفات استان و فرمانداران، برای سفر خوش، ایمن و راحت گردشگران و مسافران نوروزی، با تمام توان تلاش کنند.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام؛ “حسن بهرام نیا” در نشست وبیناری با فرمانداران و اعضای ستاد خدمات سفر و شورای راهبری تصادفات استان، از تلاش های معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری ایلام، شورای راهبری تصادفات استان و ستاد خدمات سفر، پلیس راهور، راهنمایی و رانندگی، راهداری و حمل نقل جاده ای، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و هلال احمر و دیگر اعضای ستاد در خدمات دهی به مسافران و گردشگران نوروزی در این استان قدردانی کرد و افزود: سال گذشته استان ایلام رتبه نخست کاهش تصادفات جاده‌ای و تصادفات منجر به فوت را کسب کرد و طبق اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استان نوظهور گردشگری در کشور شناخته شد.

وی با اشاره به بارندگی ۱۴۷ میلیمتری در استان از تمهیدات لازم فرمانداران و اعضای ستاد بحران استان قدردانی کرد و اظهار داشت: پیشگیری‌ها، تمهیدات و مقدمات برای جلوگیری از سیلاب از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شده بود و علی‌رغم بارش ۱۴۷ میلیمتری، هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی نداشتیم این درحالی است که سال ۹۸ با بارندگی شدید دو تلفات جانی به ثبت رسید و خسارات مالی زیادی وارد شد.

استاندار ایلام تصریح کرد: در بارش‌های اخیر، هواشناسی استان به موقع هشدارهای لازم را اعلام کرد و رسانه‌های استان به خوبی اطلاع‌رسانی کردند که از همه آن‌ها قدردانی می‌شود. با بارش‌های فراوان اخیر آب‌های زیرزمینی ارتقا یافت و شاهد سرسبزی طبعیت استان بیش از گذشته خواهیم بود.

بهرام‌نیا تاکید کرد: هرگونه مراسم برای نشاط نوروزی مدیریت شده و نظارت شده باشد و فرمانداران نظارت خود را بیشتر کنند که مسافران نوروزی با خاطره‌ای خوش استان را ترک کنند.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در حوزه گردشگری گفت: باید تمهیداتی اتخاذ کنیم که مسافران با خاطره‌ای خوش استان را ترک کنند.

وی افزود: فرمانداران به‌صورت روزانه بر توزیع و عرضه مرغ و گوشت نظارت و از بیمارستان‌ها، بازارها، داروخانه و محل توزیع مایحتاج مردم بازدید کنند و نشست شورای راهبری به ریاست فرمانداران دو روز یک‌بار برگزار شود و آخرین تمهیدات در این نشست برای روان‌سازی مسیرهای پرتردد و ارایه خدمات بهتر به گردشگران اتخاذ شود.

استاندار ایلام از رشد ۳۲ درصدی میزان اقامت گردشگران در استان خبر داد و اظهار داشت: در مقطع زمانی ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۱ الی ۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، ۴۱ هزار و ۴۶۲ گردشگر در استان اقامت داشتند که در مقایسه زمانی، این آمار از ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۲ الی ۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به ۵۴ هزار و ۴۴۰ نفر رسید که این مقایسه بیان‌گر ۳۲ درصد رشد میزان اقامت گردشگران است.

وی با قدردانی از صدا و سیما، خبرگزاری ها و دیگر اهالی رسانه و مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، تصریح کرد: سال گذشته از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استان ایلام به عنوان استان نوظهور گردشگری در کشور شناخته شد.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه بیش از ۲۶۴ واحد اقامتی و پذیرایی و مجتمع‌های گردشگری با ظرفیت اقامت ۵ هزار و ۳۳۱ نفر در شب برای گردشگران مهیا شده است،گفت:شناسایی و نظارت ترافیکی ۲۵ نقطه حادثه‌خیر و پُرتصادف با مشارکت دستگاه‌های عضو ستاد در قالب همیار پلیس و غیره منجر به کاهش ۳۳ درصدی تصادفات شد.

نماینده عالی دولت در استان ایلام افزود: برای تسهیل تردد گردشگران و همچنین در راستای کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای و حذف نقاط حادثه‌خیز، تونل شماره یک اربعین، در روزهای پایانی سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

بهرام‌نیا، آمار کل تردد استان تا ۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ را یک میلیون و ۱۴۹هزار و ۷۵۰ نفر عنوان کرد و اظهار داشت: ۱۴ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای،  یک پایگاه هوایی و یک پایگاه کوهستانی آماده خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی هستند.

وی با بیان اینکه ۱۵ پست ثابت و ۷ پست سیار هلال احمر در استان فعال و ۱۴ آمبولانس و ۱۴ خودرو(ست‌نجات) و ۱۸۰ نفر پرسنل آماده خدمات‌رسانی به گردشگران نوروزی است،تصریح کرد:از آغاز سفرهای نوروزی ۴۲ تور گردشگری از استان‌های تهران، اصفهان زنجان و کرمانشاه وارد استان شدند و از ۲۵ اسفندماه تا به امروز ۱۱۴ هزار و ۳۲۵ نفر از طریق مرز مهران وارد کشور شدند که نشانگر ورود میانگین روزانه ۱۴ هزار نفر به کشور عراق است.

بهرام‌نیا از تشکیل ۲۴ تیم نظارتی مشترک با دیگر دستگاه‌های عضو ستاد خدمات سفر و فعال کردن سامانه‌های رسیدگی به شکایات در استان خبر داد و گفت: سال گذشته ۸۱۶ چشمه سرویس بهداشتی در ۸ شهرستان و ۴۴ نقطه استان ایجاد شد که عمده این مجتمع‌های بهداشتی در اختیار گردشگران است.

وی اظهار داشت: با تلاش همه‌جانبه شورای راهبری تصادفات و خدمات سفر، سال گذشته استان ایلام، در کاهش تصادفات و تصادفات منجر به فوت رتبه نخست در کشور را کسب کرد که امسال نیز با همین روند پیش خواهیم رفت و هم اکنون تعداد تصادفات درون شهری منجر به فوت صفر، و جرحی ۳۲درصد کاهش و در سفرهای برون‌شهری ۲۵ درصد کاهش تصادفات، ۲۵ درصد کاهش متوفی و ۲۵ درصد کاهش جرحی نیز به ثبت رسیده است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام از حذف ۵ نقطه حادثه‌خیز استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: از مجموع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و پرتصادف استان، سال گذشته ۵ نقطه حادثه‌خیز برطرف شد.

وی تاکید کرد: همچنین در استان‌ ایلام امسال ۱۱۷ غرفه صنایع‌دستی فعال و ۱۰۰ واحد بوم‌گردی آماده ارایه خدمات و پذیرایی از گردشگران هستند.

استاندار ایلام با اشاره به تاکیدات وزیر کشور برای  برپایی نمایشگاه و بازارچه‌های عرضه محصولات صنایع دستی، روستایی و  سوغات محلی در ورودی تمامی شهرستان‌های استان، یادآورشد: خوشبختانه در ورودی ۷ شهرستان استان این بازارچه‌ها ایجاد و فعال شده و ۱۶ بازارچه و ۲۸۰ غرفه در استان در حال ارایه خدمات هستند.

وی در خصوص آمادگی فوریت‌های پزشکی استان ایلام، تصریح کرد: فوریت‌های پزشکی استان برای خدمات‌رسانی به گردشگران ۵۶ دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس با ۵۰۰ نیروی عملیاتی آماده کرده است.

  • نویسنده : محمدکریم ویسی