اشرف‌غنی به عمان رسید/طالبان: حکومت انتقالی را نمی‌پذیریم
اشرف‌غنی به عمان رسید/طالبان: حکومت انتقالی را نمی‌پذیریم
رئیس جمهور افغانستان در پی محاصره کابل توسط طالبان از افغانستان فرار کرد و سی‌ان‌ان تاکید کرد اعضای طالبان بطور "مسالمت‌آمیز" وارد کابل شدند، خبری از درگیری‌های کوچه به کوچه نیست.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام به نقل از خبرگزاری تسنیم، خبرنگار سی‌ان‌ان از کابل گزارش می‌دهد که نیروهای امنیتی افغان در هیچ جایی برای جلوگیری از ورود طالبان به پایتخت تجمع نکرده‌اند.

سی‌ان‌ان تاکید کرد اعضای طالبان بطور “مسالمت‌آمیز” وارد کابل شدند، خبری از درگیری‌های کوچه به کوچه نیست.

اشرف غنی در عمان

گفته می‌شود که اشرف غنی پس از فرار از کابل به عمان رفته است. ژنرال تادین خان در هندوستان ، یونس قانونی و کریم خلیلی، میررحمان رحمانی، محمد مقق و احمدولی مسعود نیز در اسلام آباد به سر می برند.

خطیب زاده: سفارت ایران در کابل تقلیل نیرو صورت داده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات افغانستان گفت: در مورد  سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تقلیل نیروها صورت گرفته و تا جائی که فعالیت‌های ضروری سفارت مختل نشود همکاران برگشته‌اند.

رویترز: طالبان می‌گوید حکومت انتقالی در کار نخواهد بود

خبرگزاری رویترز به نقل از گروه طالبان اعلام کرد که حکومت انتقالی در روند آینده حکومت افغانستان جایی نخواهد داشت.

توئیت ظریف در خصوص موضع ایران پس از خروج غنی از افغانستان

خشونت و جنگ، همانند اشغال، هیچگاه راه فیصله مشکلات افغانستان نبوده‌ و نخواهد بود. ابتکار برادران در شورای هماهنگی و دیگر رهبران افغانستان می‌تواند زمینه‌ساز گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز به صلح پایدار باشد. جمهوری اسلامی ایران به کوشش خود برای مصالحه در افغانستان ادامه می‌دهد.

حامد کرزی خبرداد: ایجاد شورای هماهنگی برای اداره روند صلح و انتقال قدرت

پس از خروج اشرف غنی از افغانستان، حامد کرزی اعلام کرد که برای جلوگیری از هرج و مرج، اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، یک شورای هماهنگی ایجاد شده است.

این شورا شامل عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان است.

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان با انتشار پیامی ویدئویی اعلام کرد که «اشرف غنی» روئیس جمهور پیشین افغانستان در پی محاصره پایتخت توسط طالبان این کشور را ترک کرده است.

عبدالله در این پیام اظهارداشت: رئیس جمهور پیشین افغانستان، کشور را ترک کرد و ملت را در چنین شرایطی قرار داد، خداوند حساب کارهای اورا خواهد کرد و مردم نیز قضاوت خود را خواهند داشت.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز با انتشار بیانیه‌ای از ورود اعضای این گروه به شهر کابل خبرداد.

در این بیانیه آمده است که اگرچه طالبان امروز صبح در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که اعضای آن بزور وارد کابل نخواهند شد، اما دستور ورود طالبان به شهر پس از فرار نیروهای امنیتی، پلیس و مقامات و تخلیه وزارتخانه‌ها و ادارات صورت گرفته است.

وی افزود که طالبان برای جلوگیری از آسیب ساکنین شهر کابل در نبود نیروهای امنیتی دستور ورود به شهر را داده تا از سرقت و جنایت جلوگیری گردد.

  • نویسنده : الهام مهدیان
  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم