ارائه خدمات بیماران کرونا کاملا رایگان است/ انجام هیچ تستی به شهروندان در خصوص کرونا توصیه نمی شود
ارائه خدمات بیماران کرونا کاملا رایگان است/ انجام هیچ تستی به شهروندان در خصوص کرونا توصیه نمی شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به اینکه انجام هیچ تستی به شهروندان در خصوص کرونا توصیه نمی شود، گفت: از آغاز بیماری کرونا در استان تاکنون و به طور قطع در آینده نیز تمامی خدمات مرتبط با بیماران کرونایی رایگان است و برای هیچ آزمایشی هزینه‌ای دریافت نمی‌ شود.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام، دکتر جمیل صادقی فر روز جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آزمایشی که هزینه آن در بخش خصوصی هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است به شکل رایگان انجام می شود و تاکنون تقاضای پول از کسی نشده است و چنانچه موردی دیده شود پیگیری می شود.

وی افزود: انجام هیچ تستی به شهروندان در خصوص کرونا توصیه نمی شود و این تست ها از نظر ما هیچ گونه ارزش اپیدمیولوژیکی و بالینی ندارد و ملاک ما هم نیست و در بخش دولتی هم انجام نمی شود کما اینکه در کشور نیز معاون بهداشتی وزارت بهداشت به این موضوع اذعان داشتند.

دکتر صادقی فر در خصوص بازگشت مبتلایان به جامعه نیز گفت: بیش از ۳۰ درصد مبتلایان کرونا هیچگونه علائمی ندارند و متوجه بیماری خود نیز نیستند و بالغ بر ۵۰ درصد دیگر نیز دارای علائم خفیف و متوسط هستند و نیازی به بستری ندارند و بعضاً به دارو نیز ندارند.

وی یادآور شد: این افراد در چند روز اول علائم آزاردهنده ای دارند اما در روزهای هفتم، هشتم تا دهم علائم برطرف و بهبودی حاصل می شود و باید بر اساس پروتکل های بهداشتی رفتار کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه حتی برای کارکنان و بازگشت به کار آنها نیز هیچ تستی توصیه نمی‌شود، اظهار داشت: افراد بدون علامت و افرادی که دارای علائم خفیف هستند حداقل باید ۱۰ روز از شروع علائم آنها بگذرد و بعد از سه روز متوالی در صورت نداشتن تنگی نفس و تب می‌توانند به جامعه بازگردند اما حداقل باید تا ۲ هفته بعد از ماسک استفاده و فاصله گذاری اجتماعی را نیز رعایت کنند.

دکتر صادقی فر افزود: در موارد بستری ممکن است این زمان طولانی تر شود و تا ۲۱ روز ادامه یابد اما با از بین رفتن علائم در سه روز متوالی و بدون تب و تنگی نفس این افراد نیز بر اساس پروتکل های بهداشتی می توانند به جامعه بازگردند و باید تا ۲ هفته هم از ماسک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هیچگونه کمبود امکانات حتی در شهرستان ها وجود ندارد، گفت: در همه شهرستان ها لوله فالکون و محیط ترانسپورت به اندازه کافی وجود دارد و در مرکز استان نیز به اندازه کافی ذخیره شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و نمونه تست هایی که از شهرستان ها به مرکز ارسال می شود نتیجه آنها در کوتاه ترین زمان فرستاده می شود.

دکتر صادقی فر تاکید کرد: سلامت مردم خط قرمز ما است و تا زمانی که بتوانیم با بیماری مقابله و آن را کنترل کنیم تا آخرین لحظه پای کار هستیم و در ارتباط با سلامتی مردم کم فروشی و کوتاهی نخواهیم کرد.

  • نویسنده : الهام مهدیان