آخرین آمار از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه/ حزب حاکم حائز اکثریت آراء در پارلمان شد
آخرین آمار از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه/ حزب حاکم حائز اکثریت آراء در پارلمان شد
طبق آمار انتخابات مجلس در ترکیه ائتلاف جمهور ۴۹.۳۲درصد از آرا را از آن خود کرده است و بدین صورت حزب حاکم حائز اکثریت آراء شد.

به گزارش پایگاه خبری سپهر ایلام به نقل از خبرگزاری تسنیم، روز گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس در ترکیه برگزار شد و نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نشان می‌دهد اردوغان اکثریت را از دست داده و به زیر ۵۰ درصد سقوط کرده است، آرای کلیچدار اوغلو هم به ۴۴٫۳۰ درصد رسید.

رجب طیب اردوغان به‌عنوان نامزد ائتلاف «جمهور»، کمال کلیچدار اوغلو به‌عنوان نامزد ائتلاف «ملت» و سینان اوغان به‌عنوان نامزد ائتلاف «آتا» در این انتخابات به رقابت پرداختند.

روز پنجشنبه اعلام شد که محرم اینجه از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرده است اما حزب او (مملکت) در رقابتهای پارلمانی حضور داشت و موفق به کسب کرسی در پارلمان نشد.

به این ترتیب برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه تنها گزینه پیشِ‌روی مردم این کشور برای مشخص کردن پیروز رقابت نفس‌گیر خواهد بود. دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ مه برابر با ۷ خرداد برگزار خواهد شد.

همچنین آمار انتخابات مجلس با شمارش و ثبت ۹۹ درصد صندوق‌ها بدین شرح است: ائتلاف حزب حاکم و متحدان “جمهور” ۴۹٫۳۲ (متشکل از احزاب: عدالت و توسعه ۳۵٫۴۳، حزب حرکت ملی‌گرا ۱۰٫۰۶، حزب دوباره رفاه ۲:۸۳)، ائتلاف مخالفان “ملت” ۳۶٫۱۸ (شامل احزاب جمهوری خلق ۲۵٫۴۰، حزب نیک ۹٫۷۸)، ائتلاف کار و آزادی ۱۰٫۵۲ (حزب چپگرای سبز ۸٫۷۹، حزب کارگران ترکیه ۱٫۷۳)، بدون نماینده (احزاب و ائتلاف‌هایی که به حدنصاب ورود به مجلس نرسیده است و در مجلس حضور نخواهند داشت): ائتلاف آتا ۲٫۴۵ و اتحاد قدرت سوسیالیست ۰٫۲۹ درصد.

کشور ترکیه , انتخابات 2023 ریاست جمهوری ترکیه ,

 24 حزب و ۱۵۱ نامزد مستقل برای کسب کرسی در پارلمان ترکیه در این انتخابات شرکت کرده‌اند.

در خارج از ترکیه نیز سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر چند روز مانده به انتخابات، رأی خود را به صندوق انداخته‌اند.

در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ نفر واجد شرایط رأی بودند.

  • نویسنده : الهام مهدیان